A locsolkodás ma már inkább megosztó, vegyes érzelmeket keltő hagyomány. Húsvéthétfőn egyre kevesebb férfi kerekedik fel, hogy kölnivel öntözze rokonságának, baráti körének hölgy tagjait. A nők jelentős része is inkább a háta közepére kívánja ezt a napot, és ha csak módjában áll, elmenekül otthonról. Mindezek mellett szép számmal akad olyan is, aki ápolja a hagyományt, sőt örömmel látogatja végig hervadozó ismerőseit.
A locsolkodás eredete
A húsvéti locsolás, vagy a lányok szempontjából nézve: a „locsolkodás”, egy régi közép-európai népszokás, amely húsvéthétfőhöz kapcsolódik. A hagyomány szerint ezen a napon a fiúk már hajnalban útra kelnek, hogy vízzel – manapság inkább kölnivel vagy más tréfás eszközzel – meglocsolják az ismerős lányokat.
Régebben ezt a napot „vízbevető hétfőnek” vagy „vízbehányó hétfőnek” nevezték, hiszen még fél évszázaddal ezelőtt is vödörszám öntötték a vizet a lányokra – sőt, néhol bele is dobták őket az itatóvályúba. Külön érdekesség, hogy ekkoriban a lányok a legszebb ruhájukat öltötték magukra erre az alkalomra. Bár a városokban ma már ritkán látni ilyen formáját a locsolásnak, kisebb falvakban, valamint hagyományőrző közösségekben még ma is él ez a szokás.
Napjainkra a locsolkodás „szelídebb” változata terjedt el: a fiúk rövid locsolóverssel köszöntik a lányokat, majd kölnivel, virágpermettel, szódásszifonnal vagy kerti slaggal locsolják meg őket – főként tinédzserek és fiatal felnőttek körében jellemző ez a játékosabb forma. A locsolásért cserébe piros vagy díszes hímes tojás jár a fiúknak.
Húsvéti programok Debrecenben és Hajdú-Bihar megyében – ez várható a négynapos hétvégén
Nem csak Magyarországon locsolkodtak
A szokás gyökerei a középkori szláv néphagyományokig nyúlnak vissza. A locsolkodásról Csehországban már a 14. században Konrád Waldhauser írt. A hagyomány nemcsak Magyarországon, hanem Szlovákiában, Ukrajnában, Csehországban és Lengyelországban is ismert.
Magyarországon írásos forrás először a 17. századból maradt fenn. Apor Péter 1736-ban „Metamorphosis Transylvaniae” című művében így ír:
„… úrfiak, alávaló, fő és nemes emberek húsvét másnapján, azaz vízben vetü hétfün járták a falut, erősen öntözték egymást, a leányokat hányták az vízben…”
A locsolás eredete a termékenységkultuszban is keresendő – a víz, mint az élet szimbóluma, az újjászületést és a megtisztulást jelképezi. Ugyanakkor vallási vonatkozásai is vannak: a vízzel való meghintés a keresztségre utal, illetve egy legenda szerint a Jézus feltámadását hirdető asszonyokat vízzel próbálták elhallgattatni, ahogyan a sírt őrző katonák is lelocsolták őket.
Húsvéti hagyományok a locsolkodás körül
Tojásfestés
A locsolásért járó ajándék általában hímes tojás, amelyet sokféle technikával díszítenek. A piros tojás elterjedt szokása egy legendához kötődik: amikor Krisztus a kereszten függött, egy asszony előtte állt egy kosár tojással. Krisztus vére ráhullott a tojásokra, így azok pirosak lettek. Ezért is vált hagyománnyá a piros tojás festése – a piros szín egyben az életet, az újjászületést is jelképezi.
Locsolóversek
A locsolkodás része a rövid, gyakran humoros vagy tréfás versike is, amelyet a fiúk a locsolás előtt mondanak el. Ezek a versek mára külön műfajjá nőtték ki magukat – sok klasszikus változat létezik, de gyakoriak az egyéni, rögtönzött költemények is.
Egyik legismertebb:
„Zöld erdőben jártam,
kék ibolyát láttam.
El akart hervadni!
Szabad-e locsolni?”
Vesszőzés (siba)
A locsoláshoz hasonló, párhuzamos szokás volt a vesszőzés. A „siba” nevű korbácsot fűzfavesszőből fonták, mellyel a fiúk jelképesen megcsapkodták a lányokat – ez a hagyomány szintén a termékenységet és egészséget volt hivatott biztosítani. A lányok hálából szalagot kötöttek a vesszőre, és megkínálták a fiúkat borral vagy tojással. A szokás Csehországban és Szlovákiában is ismert.
Hajnalfaállítás
Húsvétvasárnap hajnalán a legények egy kiválasztott lánynak fiatal fát – úgynevezett hajnalfát – állítottak a kerítése mellé. Másnap, locsolás előtt így jelezték udvarlási szándékukat.
Kókányolás
A húsvéti tojások nemcsak ajándékként szolgáltak, hanem játékhoz is. Az egyik játékban két tojást addig ütögettek össze, míg az egyik el nem tört – a győztes az, akinek a tojása ép maradt. Egy másik játék, a „tojásvágás” során pénzérmét kellett öt lépésről úgy a fal mellé tett tojásba dobni, hogy az megálljon benne. Aki sikerrel járt, az vihette a tojást.