Pallagon, a labdarúgó akadémia mellett épül fel a kelet-magyarországi velodrom, amelyet februárban “nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé” nyilvánított a kormány.
Orbánék 420 millió forintot már átcsoportosítottak a projektre, emellett célterületté nyilvánították a tervezett pallagi helyszínt is. Az Átlátszó derítette ki, hogy a debreceni velodrom tervezése elképesztő összegbe, nagyjából 1 milliárd forintba kerül. Az uniós közbeszerzési értesítő szerint mindössze egy ajánlat érkezett, amelyet a Gall és Társai Építésziroda Kft. nyújtott be. Ez ugyanaz a cég, amely 2018-ban elnyerte az eredetileg Budapestre szánt velodrom tervezési feladatainak ellátását, nettó 959 millió forintért.
Az Átlátszó szerint eddig körülbelül 320 millió forintot fizettek ki a kft.-nek, amely az összegért nemcsak átalakítja a terveket a debreceni helyszínre, hanem egy új létesítményt, egy 10 ezer négyzetméteres BMX-pályát is megtervez.
Üdvözlik és átkozzák – a debreceni politikusok álláspontja
Debrecenben az egyik legnépszerűbb sportág a kerékpározás, a mostani fejlesztésnek azonban a városon túlmutató hatása lesz, és jól illeszkedik a napokban meghirdetett Debrecen 2030 város- és gazdaságfejlesztési stratégiába – ismertette tavaly Papp László.
Kósa Lajos azt mondta, a kerékpáros sport eddig mostoha körülmények között működött az országban. Üdvözölte, hogy ezután négy velodrom – két budapesti és két vidéki – biztosít majd korszerű edzési és versenyzési lehetőségeket a sportág szerelemeseinek.
A politikus megjegyezte, hogy
Debrecenben sokan kerékpároznak, a városban kiterjedt – több mint 80 kilométer hosszú – kerékpárút-hálózat van, ami folyamatosan bővül. Azonban az főleg közlekedésre való, míg az új kerékpáros központ, benne a leendő velodrommal a sportot szolgálja majd.
A DK-s Varga Zoltán máshogy látja, szerinte a debreceni fideszes politikusok nem tudnak lobbizni a város érdekében, nem Debrecen érdekeit képviselik.
Varga szerint a debreceni velodrom ügyét azért nyilvánították kiemelt nemzetgazdasági jelentőségűvé, hogy többet tudjanak belőle lopni. Bár a beruházást jelenleg 3-4 milliárdra taksáljálk, ez – ismerve a kormányt – súrolni fogja a 15 milliárdot. Bevétele nemigen lesz, az üzemeltetés költségeit – éves szinten 10-100 millió forintot – pedig a debreceniek fogják megfizetni.
Ennek a sportnak egyébként nincs hagyománya Debrecenben – azon kívül, hogy annak idején Kósa Lajos egy ócska 28-as kerékpárral érkezett meg a politikába
– fejtegette Varga.
A DK-s képviselő szerint alapvető fejlesztésekre egy fillért sem ad a kormány. Ilyen például a panelprogram, amely nem működik, vagy a siralmas állapotban lévő közútjaink. A keleti városrész pedig a vasútvonallal el van zárva a belvárostól. Varga szerint a keleti-délkeleti városrészeken is baj van, ott a belvíz fenyeget évről évre.
Úgy látja, azért “lopnak el mindent”, mert érzik a jövő évi vereségük szelét.