Benzinkút

Nagyot drágulnak az üzemanyagok Magyarországon

Gazdaság

Jövő évtől Magyarországon jelentős üzemanyagár-emelkedésre lehet számítani, amely az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR) módosításának következménye. A kiskereskedőknek a 2023-as eladások után már literenként 17,45 forint adót kell fizetniük, 2027-re pedig ez a szám 32,6 forintra nőhet – írja a Világgazdaság.

A módosítás célja, hogy a tagállamok energiafelhasználását 2030-ra 32,4%-kal csökkentsék a 2018-as adatokhoz képest. Ez a cél azonban a jogszabály természeténél fogva a kis benzinkutak számára komoly terhet jelent, mivel a nagyobb forgalmazók könnyebben tudnak energiahatékonysági projekteket indítani. A kisebb kutak számára viszont nincs elegendő tőke a hasonló kezdeményezésekhez, így ők kénytelenek lesznek a magasabb adót teljes mértékben áthárítani a fogyasztókra.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint az államnak átfogó energiahatékonysági programokat kellene indítania, amelyek elősegítik az uniós célok elérését. A törvénymódosítás azonban nemcsak az üzemanyag árát emeli meg, hanem a már eddig is nehéz helyzetbe került kis benzinkutak fennmaradását is veszélyezteti. A költségek növekedése miatt a kiskereskedők kénytelenek lesznek tovább emelni az üzemanyag árát, ami újabb terhet ró a magyar autósokra.

A változások várhatóan további vitákat generálnak a szakmai körökben, hiszen a módosítás visszamenőleges hatása és az ezzel járó adminisztratív terhek számos kérdést vetnek fel. Az energiahatékonysági intézkedések széles spektrumot ölelnek fel, de a kisebb benzinkutak számára a kötelezettségek teljesítése komoly kihívást jelent. A szakmai szervezetek az uniós szabályozásokkal szembeni eltérésekre és az ezekből fakadó helyzetre is figyelmet szeretnének felhívni, hogy az érintett felek közötti párbeszéd erősödjön.

A jövőbeni üzemanyagár-emelkedés következményeként a közlekedés és a szállítás költségei is növekedhetnek, ami hosszú távon a magyar gazdaságra is hatással lesz. A törvénymódosítás indoklása szerint a versenyképesség javítása a cél, de a kis benzinkutak túlélésének támogatása is elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy az uniós célokat valóban sikerüljön elérni.