Mészáros Lőrinc

35 évig Mészáros Lőrinc épít nekünk autópályát, Rogán szerint ez örömteli, mert “nem egy külföldi nyerte el” a koncessziót

Gazdaság

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – számolt be az MTI.

Hirdessen nálunk! Megéri!

Mindez azt jelenti, hogy a Mészáros Lőrinc és Szijj László kormányközeli oligarchák érdekeltségei fognak nekünk utakat építeni az előttünk álló 3 és fél évtizedben, kilométerenként 96,2 millió forintért.

A nyertes konzorcium feladata lesz, hogy tíz év alatt 317 kilométer új utat építsen, 265 kilométer hosszan sávot bővítsen, valamint karban tartsa, és üzemeltesse a teljes úthálózatot – 1044 kilométert – a következő 35 évben. A finanszírozás, tehát a beruházási és üzemeltetési program finanszírozásának biztosítása a koncesszor feladata.

Megvettük Mészáros Lőrincnek a biharkeresztesi repülőteret

Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni – írja a hvg.hu. A portál kérdésére Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter azt közölte:

“Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét”.

Szerinte nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, és a verseny transzparens volt. Rogán úgy vélte, hogy örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel.

A miniszter azt mondta, hogy

“lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna”.

Arról is beszélt, hogy “örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára, mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani”.

Rogán úgy vélte, hogy az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra. Elmondása szerint ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerült volna lezárni az eljárást. De az bonyolult volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.

Mint egy kisbaba, úgy alszik Mészáros Lőrinc mellkasán Várkonyi Andrea

A miniszter kitért még arra is, hogy ezt a beruházási volument – 1662 kilométeres (és 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat – ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni. Főleg, hogy még 545 kilométernyi utat is meg kell építenie és bővítenie a vállalkozásnak. Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A feladatra a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.

Rogán bejelentette azt is, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz. De az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, amelynek a felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.

Az útdíjakat azonban az állam fogja beszedni ezután is. Ebből fedezik majd a rendelkezésre állási díjat. Rogán szerint nem lesz szükség díjemelésre és a közlekedők nem fognak észrevenni semmit az átállásból.