A közelmúltban több súlyos vasúti baleset is történt Debrecenben és vonzáskörzetében, ezért arról érdeklődünk a MÁV illetékesénél, hogy a vasúti dolgozók, elsősorban a mozdonyvezetők milyen támogatást kapnak a szerencsétlenségek feldolgozásában. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy van-e statisztika arra vonatkozóan, hogy halálos balesetek után történt-e felmondás a masiniszták körében.
A MÁV tájékoztatása szerint a vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. Magyarország teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset. A hazai vasútbiztonság a régión, és szélesebb kitekintésben az Európai Unión belül is kedvező.
Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt történt haláleset vagy sérülés a mozdonyvezetőknél is az elmúlt években. Mivel a vonat féktávolsága több száz méter, így az átjáróban szinte semmi esélyük sincs az ütközés megelőzésére.
Erre is kitérnek a képzés során
A mozdonyvezető-képzés első szakaszában, az Általános szakmai ismeretek modulnak része a „vasút-üzemeltetéssel járó általános kockázatok” témakör, továbbá a „viselkedés-lélektani készségek és elvek ismerete” témakör. Emellett az oktatási anyag része a stresszkezelés, és a szélsőséges helyzetekben való helytállásra felkészítés is. A mozdonyvezetők előzetes orvosi vizsgálatánál kötelező a munkapszichológiai vizsgálat. Az aktív mozdonyvezetők pedig időszakos oktatás során kapnak pszichoszociális kockázatokra vonatkozó ismeretanyagot; azok kezelésre, csökkentésre javaslatot.
Mi történik a gázolás után?
Gázoláskor vagy ütközéskor a balesetvizsgálók helyszínen feltett, szinte első kérdése, hogy
vállalja-e a mozdonyvezető a további szolgálatot, vagy inkább a leváltását kéri.
Amennyiben a baleset nem befolyásolja a szolgálat ellátását, a mozdonyvezető folytatja a munkát.
Ha a vasúti jármű vezetője mégis úgy érzi, hogy a baleset miatti lelki trauma következtében nem képes a munka folytatására, kérésére az üzemirányítás egy másik mozdonyvezetőt küld a leváltására. Ha a későbbiek során – akár másnap – úgy érzi, hogy mégsem tudja feldolgozni az őt ért megrázkódtatást, természetesen orvosi segítséget is igénybe vehet.
A vonatvezető a gázolást követő három napra a beosztott szolgálatai alóli mentesítését is kérheti „rehabilitációs szabadság” címén, de mentori kíséretet is igényelhet, amennyiben úgy ítéli meg, hogy az átélt trauma feldolgozása érdekében erre szüksége van.
A felkért mentor a „rehabilitációs szabadság” után két szolgálatban elkíséri a mozdonyvezetőt, akinek legfőképpen lelki támogatást nyújt.
A mozdonyvezető dönthet úgy is, hogy szakorvosi ellátást igényel. Ebben az esetben a Vasútegészségügyi Nonprofit Közhasznú Kft. területileg illetékes foglalkozás-egészségügyi orvosához fordulhat, akinek a segítségével biztosítják a számára szükséges szakorvosi ellátást.
2021-ben eddig összesen 51 vasúti járművezető élt a munkáltató által biztosított speciális lehetőségekkel, a rehabilitációs szabadsággal és/vagy a mentori kísérettel. Olyan esetről nem tudni, amikor egy mozdonyvezető gázolás vagy ütközéses baleset miatt hagyott volna fel a szakmájával – tudtuk meg a MÁV illetékesétől.