Makbett: vígjáték a harag természetéről a Csokonai Fórumban

Kultúra

Folytatódnak az abszurd nagymestere, Ionesco Makbettjének próbái a Csokonai Fórumban. „Shakespeare Macbethje szörnyeteg, egyszersmind persze báb is, és lady Macbeth is szörnyeteg. Az én Makbettem nem szörnyeteg. Csak ugyanolyan gyáva, gyalázatos és hataloméhes, mint Duncan, Banco, Glamis vagy Candor. Átlagember” −mondja Macbeth-átiratáról Eugène Ionesco román származású francia drámaíró.

A tavaszi workshop után a napokban folytatja a produkció próbáit a Csokonai Színház társulatával az orosz rendező, Alekszej Zolotovickij. Az abszurd vígjáték szereplői nevetséges és egyben ijesztő világban élnek, ahol a shakespeare-i világ a feje tetejére áll. A Makbett vígjáték a harag természetéről, ami minden emberben ott szunnyad, hogy aztán a legváratlanabb pillanatban ébredjen fel.

„Átírni klasszikus műveket olyan, mint kart ragasztani a milói Vénuszra. Csakhogy én nem átírom, hanem folytatom Shakespeare-t … Számomra Macbeth archetípus, struktúra; én azt csinálom, amit a klasszicista francia drámaírók csináltak az antikokkal”

– mesélt munkamódszeréről 1973-ban Ionesco, aki a hidegháborús időszakban Macbeth révén látta megmutathatónak az újratermelődő emberi gyarlóságok ki nem apadó halmazát: az arrogáns törtetést, a korrupciót, a gyávaságot, a hatalmi és anyagi telhetetlenséget.

A debreceni Makbett szerepeiben Bakota Árpád, Csata Zsolt, Gelányi Bence, Kiss Gergely Máté, Kránicz Richárd, Mészáros Ibolya, Mercs János, Tolnai Hella, Vranyecz Artúr és Vrabecz Botond látható. A díszletet Marijus Jacovskis tervezte, a jelmeztervező Tihanyi Ildikó.

Fotó: Molnár Péter