Magyarország “gránitszilárdságú” alaptörvénye, amelynek újabb és újabb módosítására fel sem figyelünk, rögzíti azt, hogy a júniusban leváltott polgármesterek négy hónapon át, 2024. október 1-ig vezessék az adott települést. (A jogalkotó szándéka ezzel olyan egyértelmű, hogy azt magyarázni fölösleges.)
Hajdú-Bihar megyében számos településen nem szavaztak bizalmat az addig hivatalban levő vezetőnek. Az elkövetkező hetekben (szándékaink és a megkeresettek hajlandósága szerint) közlünk interjúkat azokkal a polgármesterekkel, akik első ízben kapnak lehetőséget a településük vezetésére. Nyíradonyban Szilágyi Zoltán nem egy személyt, hanem egy családot váltott a polgármesteri székben.
Minimális gondolkodás után jelezte, hogy örömmel ad interjút. Ez a nyitottság a jövőben is meghatározza a tevékenységét?
Igen, szeretnék mindenkivel, akivel lehetséges, együtt dolgozni, pártállástól függetlenül. Elérni azt, hogy Nyíradony újra olyan legyen, mint egykor volt, ahol a családokat, barátságokat nem szakítja szét a helyi politika. Ahol nem kell félni, ha az embernek más véleménye van, mint azoknak, akik a várost vezetik. Egyszóval nyugalmat, békét igyekszem teremteni. Szövetségeseket keresek ehhez, felkerestem már néhány környező település polgármesterét, hiszen számos olyan feladatunk lesz, amellyel közösen kellene megbirkóznunk. Ezidáig jó tapasztalataim vannak.
Váltsuk át az elveket tettekre. Legesélyesebb kihívója Terdik János volt, aki jelenleg a Nyíradonyi Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ vezetője. A jövőben együtt kíván vele dolgozni?
Igen, János 26 éve végzi ott a munkáját, ismereteim szerint megfelelően. A kollegái szeretik, a lakosság elégedett vele. Amennyiben ő hajlandó elfogadni engem, mint polgármestert, akkor nem lehet akadály az, hogy indult ellenem. Sőt, nem látom úgy, hogy személyi változásokat szeretnék az önkormányzati dolgozók körében, jól tudom, hogy közülük számosan nekem szurkoltak, csak nem mertek ennek hangot adni, féltek, hogy ez akár a munkahelyükbe kerülhet. Egyéb esetleges személyi változásokról még nem tudok beszélni, hiszen nem áll rendelkezésemre még minden információ. Térjünk vissza erre pár hónap múlva.
Jó pár településen döntöttek független jelölt mellett a választópolgárok az önkormányzati választásokon, de egyiknek sem volt akkora visszhangja, mint annak, hogy ön kiütötte, nemhogy a kormánypárt jelöltjét, hanem Tasó Lászlóét. Azét, akit visszafogottan a térség ’legerősebb’ emberének, kevésbé visszafogottan a Nyíradony és környéke földesuraként emlegetnek. Miért döntött úgy, hogy indul ellene?
A családom tősgyökeres nyíradonyi, egy vas-műszaki boltot üzemeltetünk hosszú évek óta a település központjában, ahová túlzás nélkül mondhatom, minden korú, foglalkozású ember bejár. Több mint 20 éve vezetem, aki nem ismeri a kis települések életét, annak nehéz elmagyarázni, hogy az ilyen helyeken, mint ez nem csak vásárlás történik, hanem beszélgetnek az emberek, kölcsönös bizalom épül. Ugyanolyan fontos annak a problémája, aki 65-ös huzalszeget akar vásárolni, hogy a disznóól oldalát megerősítse, mint azé, aki kerékpárt cserél. Megismerik itt egymást az emberek, nem véletlen, hogy amikor képviselőnek indultam, a legtöbb szavazatot kaptam a társaim közül.
Érezték, hogy számíthatnak rám, így amikor egyre rosszabbul mentek a településen a dolgok, el kezdtek kérlelni, hogy induljak a polgármesteri székért. Nehéz döntés volt, aki itt él a településen csak az tudja mennyire. A döntésemben családi okok is közrejátszottak (Tasó-botrány Nyíradonyban), ezekről már beszámolt feleségem a médiában, most nem akarok erről többet beszélni, ha lesz fejlemény az ügyben, megteszem. Úgy érzem, kutyakötelességem a közösségért, aminek része vagyok tenni. Most pedig, hogy megnyertem, bízom abban, hogy a tettrekészségem, a józan világlátásom segíthet abban, hogy újra normálisan éljünk itt. Két gyerekünk van, kisfiam óvodás, a kislányom még csecsemő, hétköznapi békés jövőt szeretnék nekik, olyat, mint nekünk volt, hétvégi biciklizéssel, mama húslevesével. Ezért pedig nekem is vállalni kellett a megpróbáltatásokat.
Mind a jelenlegi, mind a korábbi polgármesterek esetében közszájon forgott, hogy a hatalmuk névleges, az Tasó László kezében összpontosul. Legutóbb a leköszönő polgármesternek, egyben unokaöcsnek sikerült összehozni maradandó ’alkotást’. A futópálya, amelyet az önkormányzat építtetett, igen komoly megterhelést jelentett az eleve ingatag lábakon álló költségvetésnek. Majd mivel a megbízó 46,5 millióval tartozott a két cégnek, a Debreceni Törvényszék adósságrendezési eljárásról küldött a végzést az önkormányzatnak. Úgy, hogy ez a “sportlétesítmény” Tasó László tulajdonában vagy hozzá köthető területeken található..
A futópálya létesítésével kapcsolatos döntést a jelenlegi polgármester – a COVID-járvány idején – egyedül hozta meg. Végül pályázati támogatás nélkül történt a kivitelezés. Megmagyarázhatatlan, miért volt szükség arra, hogy idegen ingatlanon valósuljon meg. Álláspontom szerint legyen azé, akinek a tulajdonán fekszik ez a pálya, s fizesse meg az önkormányzatnak az eddigi költségeket. Nem mondok újdonságot azzal, hogy számos ilyen látszatberuházás történt az elmúlt években, évtizedekben, amely komolyan megterheli a város költségvetését. Ezek áttekintése, a kármentés még előttünk áll. A város adóssága jelenleg tetemes, de pontos adatokat csak az átadás-átvétel után tudunk.
Azok kedvéért, akik nem ismerősek erre, hadd soroljak párat azok közül, amelyek közvetve vagy közvetlenül az országgyűlési képviselőhöz köthetőek. Gyümölcsfeldolgozó, félmilliárd forint uniós támogatással, amely nem üzemelt, nem üzemel. Nem vagyok helyi lakos, így nem tudom megítélni, hogy valóban szükség volt-e a településnek Erdei Harmónia Látogatóközpontra, amely Gúthi erdő növény és vadvilágát hívatott bemutatni, plusz turisztikai attrakciókkal is rendelkezik. Az tény viszont, hogy a Gúth-Keled Idegenforgalmi és Természetvédelmi Közhasznú Egyesület valósította meg, potom 800 millió európai uniós és állami forrásból. Lenne még mit sorolnom?
Igen. A legutóbbi látványberuházás a fedett vásárcsarnok volt, amelynek megépítését nem előzte meg valós igényfelmérés. A pár éve átadott piacot sem használta a lakosság, nem voltak árusok, nem voltak vásárlók. A kivitelezés körülményei körül is számos megválaszolatlan kérdés volt. Ezeket azonban, ha feltette valaki, akkor az hazaárulónak nevezték, a város ellenségének, aki nem akarja azt, hogy Nyíradony fejlődjön. Nem volt helye ellenvéleménynek, ellentmondásnak még kevésbé.
A térség országgyűlési képviselője továbbra is Tasó László. Lát lehetőséget arra, hogy vele a város érdekében együttműködjön vagy ez teljességgel kizárt?
Mint mondtam, mindenkivel együtt szeretnék működni, akivel lehetséges. Sajnos vannak a múltból rossz ízű tapasztalásaink, arról, hogy elvi szinten van együttműködés, a gyakorlatban azonban inkább akadályoztatás, mint segítségnyújtás a jellemző. Meglátjuk. Mint országgyűlés képviselő a nyíradonyiak érdekeit is képviselni hivatott. Az irodája az önkormányzat épületében található. Ez eleve feltételezi, hogy találkozni fogunk. Az utóbbi időben meg-megjelent a testületi üléseken, főként, ha az érdekkörébe tartozó döntések voltak napirenden. Reméljük, hogy ezt követően a közérdek kerül a fókuszba.
– Szöőr Bea –