Debrecenben valósul meg Magyarország történelmének legnagyobb beruházása – erősítette meg Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter, valamint Robin Zeng, az akkumulátorgyártásban érdekelt Contemporary Amperex Technology Co. Limited elnök-vezérigazgatója a vállalat és a Külgazdasági- és Külügyminisztérium korábbi bejelentését.
A debreceni önkormányzat portálunkhoz is eljuttatott közleménye részletezi: a világ legnagyobb elektromos akkumulátor-gyártója, a kínai CATL a Déli Gazdasági Övezetben, 221 hektáron építi fel debreceni gyárát. A globális elektromosjármű-gyártás egyik legjelentősebb szereplője 2022. augusztus 12-én jelentette be a hétmilliárd euró értékű beruházást, a részletekről a cég részvényesi tanácsának végleges jóváhagyását követően, 2022. szeptember 5-én a debreceni Kölcsey Központban adtak tájékoztatást.
„Minél inkább elköteleződünk Debrecen mellett, annál inkább látjuk, milyen remek az üzleti környezet és a jól képzett munkaerő Magyarországon, különösen Debrecenben. Éppen ezért szilárdan hisszük, hogy a beruházásunk tovább erősíti versenyelőnyünket, illetve kapcsolatainkat partnereinkkel egész Európában”
– mondta el videoüzenetében a CATL elnök-vezérigazgatója. Robin Zeng kiemelte, hogy „zöld erőforrásokat” használnak majd fel, és tervezik egy napenergia-rendszer fejlesztését magyarországi partnereikkel. Hozzátette, hogy a kínai Yibin városában megépült gyáruk az első karbonsemleges akkumulátorgyár a világon, melynek tapasztalatait felhasználják a debreceni beruházásuk során is.
Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter megerősítette, hogy a beruházás – háromezer milliárd forintos értékével – a valaha volt legnagyobb Magyarországon, emellett az elmúlt tíz évben az öt legnagyobb zöldmezős beruházás közé tartozik egész Európát tekintve.
„Ezért a beruházásért nagy nemzetközi verseny folyt. Két és fél évig tárgyaltunk, mire ezt a beruházást meg tudtuk nyerni. Kilencezer új munkahely jön így létre, nem beszélve a beszállítók várható fejlesztéseiről, valamint a szolgáltató vállalatok által teremtett munkahelyekről”
– fogalmazott Szijjártó Péter. A miniszter bejelentette, hogy 2022. szeptember 5-én a CATL aláírta az első, jogi kötőerővel bíró szerződést Debrecen városával, amelynek értelmében a cég megvásárolja a 221 hektáros területet a Déli Gazdasági Övezetben.
Papp László, Debrecen polgármestere operációját követően nem volt jelen a szerződés aláírásakor. Közösségi oldalán közzétett bejegyzésében így fogalmazott:
„Az elmúlt 8 év alatt nem egyszerűen gazdasági sikereket értünk el, hanem olyan iparágak telepedtek le városunkban, amelyek a XXI. század meghatározó iparágai lesznek. Elektromobilitás és energiatárolás. Ezen területek nélkül elképzelhetetlen a jövő.”
Barcsa Lajos alpolgármester szerint a CATL beruházásával a város az elektromobilitás európai szinten is meghatározó központjává válik, ami – figyelembe véve azt az európai uniós döntést, hogy 2035-től csak nulla szén-dioxidot kibocsátó autókat lehet forgalomba helyezni – komoly lehetőség Debrecennek és az itt letelepedni szándékozó szakembereknek. Az alpolgármester beszédében hangsúlyozta a Déli Gazdasági Övezet kiemelt szerepét is.
„2015-ben kezdtük fejleszteni az ipari parkot, de már 2001 óta ipari területként szabályoztuk. A kezdeti lépéseket követően hamar jelentkeztek a beruházók is: a mai bejelentést megelőzően is már több mint 3000 új munkahelyet tudtunk ott létrehozni. A gazdasági övezet kiemelt státuszát 2015-ben kormányhatározat is megerősítette, és számos döntés született annak további fejlesztéséről is”
– mondta Barcsa Lajos.
Yang Chao, a Kínai Népköztársaság budapesti Nagykövetsége miniszter-tanácsosának ideiglenes ügyvivője elmondta: idén öt éve kötött átfogó stratégiai együttműködési megállapodást a két ország, és ebben az évben van a 10. évfordulója a Kína, valamint a közép- és kelet-európai országok kapcsolatát megerősítő együttműködésnek.
„Kína és Magyarország között a kétoldalú kereskedelem volumene 2021-ben elérte a 15,7 milliárd dollárt. A tavalyi év végére Kína magyarországi beruházásainak értéke pedig 7,5 milliárd dollárra tehető. Magyarország több éve már Kína legjelentősebb befektetési desztinációja Kelet-Közép-Európában”
– fogalmazott az ideiglenes ügyvivő.
A CATL 2025 elejére tervezi a termelés elindítását Debrecenben. A 100 gigawattóra (GWh) kapacitású akkumulátorgyár lesz a cég második európai üzeme az Arnstadt-i után.
A Debrecenbe hozott kínai akkumulátorgyárnak a városvezetés nagyon örül, de az ellenzék (és vélhetően a lakosság jelentős része) nem annyira lelkes. Itt olvashatja az előzményeket:
Nagyon rossz ötlet a kínai akkumulátorgyár Debrecenbe telepítése – ma az LMP tiltakozott ellene
Megszólalt az első politikus, aki nagyon nem örül a Debrecenbe érkező kínai akkumulátorgyárnak
Mándi László borúlátó a kínai akkumulátorgyár ügyében, megosztotta aggályait