Az év végén lehetnek meg az intermodális központ engedélyes tervei

Helyi hírek

új lendületet vett az a régi elképzelés, hogy egy intermodális központot alakítsanak ki a Nagyállomás helyén. A tervezésre ugyanis 767 millió forint uniós forrást nyert a város. A központban helyet kapna a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi járatok végállomása.

A közösségi közlekedési központ nemzetközi tervpályázatán debreceni mérnökök lettek a befutók. A 37 pályaműből az első díjat és az azzal járó bruttó 15 millió forintot a debreceni székhelyű Archiko Kft. és a szintén debreceni Lengyel Építész Műterem Kft. (Kovács Péter DLA és Lengyel István) közös pályázata kapta.

A nyertes pályázatban az intermodális központ közel 43 ezer négyzetméteres. A közlekedési és az azt kiegészítő terület 23 ezer négyzetméteres lesz, a tervezők emellett közel 5200 négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátási, valamint 4200 négyzetméteren iroda funkcióval számoltak. Az üzemeltetésre szánt terület 2150 négyzetméter, s a MÁV részére további 2000 négyzetméter fog rendelkezésre állni. Kováts Ákos városi főépítész, a bíráló bizottság tagja korábban úgy nyilatkozott, hogy a nyertes pályamű sok városszerkezeti kérdésre is választ ad, nem futurisztikus, hanem racionális, debreceni léptékű. Kiemelte, hogy a tervezők jórészt meghagynák a Nagyállomás jelenlegi épületét is.

A nyertes pályamű vezető tervezői, Kovács Péter és Lengyel István a Dehir.hu kérdésére elmondták, hogy elgondolásaik alapján a vasúti és a buszközlekedést gyalogosan a nulladik szintről lehet majd megközelíteni, a villamost a földszintről. Tervük egyik különlegessége az, hogy a városi térszerkezetben képzelték el az intermodális központot. „Az volt az elvünk, hogy azt a gyalogos sűrűséget, amit egy ilyen intermodális központ környezetében kialakul, nem elvisszük a városközponttól, hanem minél közelebb visszük hozzá. Ezért olyan épületegyüttest próbáltunk kialakítani, melynél a Piac utca végén hamar megjelenik ez az intermodális közlekedési központ” – magyarázta Kovács Péter. A tervekből később kiállítást is rendeztek, ahol maketten is meg lehetett nézni, milyen lesz az intermodális központ.

A debreceni intermodális központot időközben nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította a kormány.

Már tervpályázat eredményhirdetése után közölték, hogy a pályázat nyertesével, illetve nyerteseivel – meghívásos közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – az önkormányzat szerződést köt az engedélyes terv elkészítésére. Ez tavasszal történt meg, a két cég nettó 415 millió forintért készíti el az építési engedélyezési és kiviteli tervdokumentációt. Grandiózus munkára vállalkoztak, többek között a MÁV-val és a Magyar Közút Zrt-vel is egyeztetni kell, hiszen például az állami kezelésű 4-es főutat is a föld alá vinnék a tervezők. Az önkormányzat abban bízott, hogy novemberre már meglesz az építési engedély is.

A tervezés azonban csúszik, a szerződés és a határidők módosításáról most jelent meg a hirdetmény a Közbeszerzési Értesítőben. Az indoklás szerint „az akadályoztatás alapját a tervezéshez elengedhetetlenül szükséges MÁV irodaterületek kialakításával összefüggő adatszolgáltatás hiánya jelentette, mely adatközlést a MÁV a 2014. május 27-én tartott tervezési kooperáción elhangzottak szerint 2014. június 10-re ígérte az önkormányzat felé. Ez az adatszolgáltatás a vállalt határidőn túl, 2014. augusztus 4-én érkezett meg a tervezők részére.”

Így a tervezőknek november 19-ére kell leszállítania az engedélyezési terveket és a részletes költségbecslést. A részletes közmű-költségbecslést december 4-éig kell letenniük az asztalra. A kiviteli terv és közműengedélyek leszállításának határideje pedig 2015. július 19-e.

Megkerestük a MÁV Zrt-t, hogy megtudjuk, mi okozta a késlekedést. Azt ígérték, tájékoztatást adnak, de a válasz egyelőre nem érkezett meg. Amint megkapjuk, frissítjük vele cikkünket.

A polgármesteri hivataltól a Dehir.hu kérdésére azt a tájékoztatást adták, hogy a tervező várhatóan tudja tartani a november 19-ei határidőt, s addigra elkészíti az engedélyezési terveket. Ezt követően indítják el az engedélyezési eljárást, melynek keretén belül az engedélyező hatóságnak a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokra vonatkozó ügyintézési határidőn belül kell az engedélyt kiadnia. Ez a törvény szerint alapesetben egy hónap.

Az engedélyes tervek birtokában egy támogatási kérelmet kell összeállítani, mellyel lehet majd pályázni uniós forrásra. Amennyiben nyer a város, ki kell írni a tendert a kivitelezésre, s ha kiválasztják a nyertest, indulhat a beruházás. A bruttó 21 és fél milliárd forintba kerülő intermodális központot az elképzelések szerint három év alatt építenék fel.

A 2014-2020-as uniós támogatási ciklusban egyébként a közlekedésre elkülönített támogatás legnagyobb részét a kötöttpályás közlekedési formák erősítésére szánják, így joggal lehet bízni abban, hogy lesz uniós forrás az intermodális központra.

dehir.hu