Debrecen keleti városrésze a következő időszak komplex infrastruktúra fejlesztésének köszönhetően jelentős megújuláson esik át. A beruházás során a városrész víziközmű- hálózata mellett fontos útszakaszok felújítása történik meg. A részletekről 2024. február 21-én sajtótájékoztató keretében számolt be Papp László polgármester, Tasó László országgyűlési képviselő és az érintett területek önkormányzati képviselői.
Papp László polgármester a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az elmúlt évek sikeres gazdaságfejlesztésnek köszönhetően Debrecen minden területe, minden városrésze egységesen tud fejlődni. Ennek értelmében Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata közbeszerzési pályázatot írt ki Debrecen keleti városrészének infrastrukturális fejlesztésének tervezésére. A városvezető kiemelte, hogy a jövőben megvalósuló fejlesztések a keleti városrészben élők mindennapjait teszik majd komfortosabbá.
Az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent felhívás szerint az úthálózat mellett a szennyvíz- és ivóvízhálózatot, a csapadékvíz-elvezetést és a közvilágítási infrastruktúrát is fejlesztik. A cégek március 19-éig jelentkezhetnek a felhívásra.
A tervezési beszerzés keretében a nyertes tervezőnek a keleti városrész infrastrukturális fejlesztései című tervezési csomagban két egymással szorosan összefüggő tervezési feladata lesz. Az egyik az úttervezés a hozzá kapcsolódó közművekkel, közvilágítással, a másik pedig a vízi közmű fejlesztések tervezése.
Az útfejlesztések közé tartozik:
A keleti belső közlekedési folyosó 11,5 kilométer hosszú, új nyomvonalon vezetett legalább 2×1 forgalmi sávos út csapadékvíz elvezetéssel és közvilágítás kiépítésével, hat új országos közúti csomóponttal (melyből egy országos főutat és országos közforgalmú vasútvonalat keresztező közúti híd) és további egy új vasúti keresztezés.
Ennek részletei:
4. számú főút és a 47. számú főút közötti közlekedési folyosó, melyek elsősorban a főutak közötti lakóterületek összekötését foglalja magában, az új tervezendő utak célja nem egy összefüggő gyors tehermentesítő út kialakítása – arra az ÉKM megbízásában előkészítés alatt álló Keleti elkerülő szolgál – hanem a lakossági közlekedés javítása a városrészek között.
Az út tervezés során a 4. számú főúti csomópontban egy külön szintű csomópont tervezése is a feladat részét képezi, továbbá a 48. számú főút és a Diószegi út közötti szakaszon pedig a 105. számú vasút vonal keresztezésének kidolgozása külön szintű és szintbeli megoldásként is.
A 47. számú főút csomópontjának a tervezését a tervezési feladat nem tartalmazza, mert annak a csomópontnak a tervezése az ÉKM megrendelésében készül, melyre a közbeszerzési eljárás folyamatban van várhatóan 2024. első negyedévében szerződéskötéssel zárul.
Az út tervezési rész tartalmát képezi továbbá a Létai út és a Lahner utca útfelújításának tervezése az utcákhoz kapcsolódó csapadékvíz elvezetés tervezésével, továbbá a Létai úton a kerékpárút tervezése is.
A keleti városrész úthálózat fejlesztését tartalmazza továbbá a mostani közbeszerzésen nem érintett, de az ÉKM támogatásával megvalósuló 19 debreceni útfelújítás részét képező útszakaszok:
471-es 2×2 sávra bővítése 1+000 – 2+850 km szelvények között
Ótemető utca – Rakovszky utca – Árpád tér fejlesztése
48-as főút – Budai Nagy Antal utca – Hétvezér utca fejlesztése
Keleti elkerülő tervezése
Kassai út fejlesztésének előkészítése
Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése
Az útfejlesztésekkel együtt pedig a vasúti hálózat is megújul Debrecen és Nyíregyháza között.
Víziközmű-fejlesztés
A tervező feladata lesz a IX-es (keleti) szennyvíz főgyűjtő vezeték hálózat fejlesztésének és az ehhez kapcsolódó lakossági gerincvezetékek kialakításának, továbbá Bánk településrész szennyvíz eleveztetésének megtervezése. Ez a tervezési részfeladat több mint, 30 km hosszú szennyvíz főgyűjtő vezeték, 27 darab átemelő, 1200 ha településszerkezeti egységet kiszolgáló szennyvíz-elvezető gerinc hálózat és a bánki 6,2 km szennyvízhálózat tervezését jelenti.
A több mint, 18 km keleti ivóvíz főgerinc hálózat fejlesztésének, az ehhez kapcsolódó lakossági gerincvezetékek kialakításának, mely közel 1900 ha területet lát el ivóvízzel és a bánki 6,2 km ivóvíz hálózatának tervezései is a nyertes tervező feladatát fogják képezni.
A tervek elkészítésére tervezési elemenként különböző határidők kerültek meghatározásra, a legutolsó tervcsomag szállítása előreláthatóan a szerződéskötést követően 420 nap, mely nem foglalja magában az engedélyezési eljárások időigényét.
A tervezések fedezetét az ÉKM-mel megkötött támogatási szerződések biztosítják, a becsült fedezet rendelkezésre áll az Önkormányzat számláján.
Nem a jelenlegi fejlesztéscsomaghoz tartozó, de a keleti városrész vízellátását javítja továbbá a IV. sz. vízműtelep és vízbázis és technológiai fejlesztése lesz az alapja annak, hogy ivóvízellátás szempontjából a keleti és déli városrészek fejleszthetőek legyenek. A vízműtelepről kiinduló nagy átmérőjű vezeték és ahhoz kapcsolt új és meglévő vezetékek által ugyanis:
– biztosítható Sámsonkert debreceni részének, de Hajdúsámson új részeinek korrekt ellátása;
– bekapcsolhatóvá válik a közüzemi vízellátásba a Bozzay-telep, Lencz-telep, Biczó István Kert, Pac, Bayk András Kert, Ungvárikert;
– rendezhetővé válik Meggyes, Kondoros, Vágóhíd-Észak és Dél megtáplálása;
– és Bánk településrész vízellátása is.
Papp László aláhúzta, hogy a fejlesztések célja, hogy a város keleti oldalán is kitűnő életminőséget biztosítsanak az itt élő debreceni polgárok számára.
Elindult a nagyfelületű aszfaltozás
Papp László polgármester a sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a mai nappal a Monostorpályi úton (Mikepércsi út – Wekerle utca közötti szakasz), az István úton (Kristály utca – Holló László sétány közötti szakasz), a Kishegyesi úton (Vág utca és István út közötti szakasz) elindultak a 2024-es nagyfelületű aszfaltozási munkálatok.
2024-ben nagyfelületű útfelújításokra 1,67 milliárd forint, útépítésekre 2,545 milliárd forint áll rendelkezésre.
2024-ben az alábbi nagyfelületű útfelújítások és lakótelepi szervizutak újulnak meg:
Monostorpályi út (Mikepércsi út – Wekerle utca közötti szakasz)
István út (Kristály utca – Holló László sétány közötti szakasz)
Kishegyesi út (Vág utca – István út közötti szakasz)
Ondód – Kádár dűlő (700 m)
Jégvirág utca
Ady Endre utca, I. ütem (Nagyerdei körút – Temető bejárat 2. kapu)
Pásti utca, II. ütem
Hun utca
Tímár utca
Alma utca (Kisdobos utca – Tubarózsa utca közötti szakasz, félpálya)
Poroszlay út (Nagy Lajos király tér – Bolyai utca közötti szakasz félpálya)
Vezér utca
Illyés Gyula utca, I. ütem
Kismacs Napraforgó, III. ütem
Nagymacs Kastélykert utca (Kastélykert utca 31 – 55 szám között)
Várdai Miklós utca (Sillye Gábor utca és Deák Ferenc utca között)
Rózsástelep utca II. ütem
Dugovics Titusz utca
Böszörményi út 31-37. közötti parkoló (I. ütem hurokparkoló megújítása)
Derék utca 124-142. szám közötti szakasz
Hortobágy utca 14-16. szám közötti szakasz
Sinai Miklós utca, I. ütem – szervizút megújítása
Menyhárt József tér
Szabó Lőrinc utca (az Akadémia utca és Bay Zoltán utca között)
Jerikó utca 16-18-20. szám közötti szakasz
Borbíró tér
Pallagi út (TEVA V. és VI. kapu közötti szakasz)
Faraktár utca 21-31. szám között
Hadházi út (fürdő melletti útszakasz)
Dombostanyára vezető út
Izsó utca, I. ütem
Szív utca
Kölcsey utca – Leány utca csomópont
Tóth Árpád utca
Sétakert utca
Újkert utca
Nagyerdei körút (a Pálma cukrászda és Nagyerdei körút 76. között félpályán)
Tasó László országgyűlési képviselő arról beszélt, hogy az útfejlújítások között kiemelt jelentőségű a 471-es számú főút 2×2 sávra történő bővítése. A munkálatokkal a nehézségek ellenére halad a kivitelező, és várhatóan elkészülnek vele az idei évben.
A képviselő hozzátette, látható az Önkormányzat kiemelt szándéka, hogy város keleti városrésze folyamatosan fejlődjön. A városvezetés pontosan úgy használja fel a forrásokat, ahogy azt kell, a jó gazda gondosságával. Olyan feltételrendszert szabnak a beruházásoknak, amely illeszkedik a város stratégiai célkitűzéseihez, és teret ad annak, hogy a fejlesztések jól összehangoltan egymásra épülve menjenek végbe.
Fotó: DMJVÖ