Aki a virtuális valóságban mozog, a jövőben saját avatarját valósághű másaként alakíthatja ki – elképesztő részletekkel együtt. Arcjáték, gesztusok és a test geometriai felépítése: az avatarok egyre valósághűbbek.
A Metaverzum – vagyis a következő nagy lépés – sokak szerint a virtuális világ jövője. A Facebookhoz tartozó Meta cég is azon dolgozik, hogy létrehozza a tökéletes digitális univerzumot, ahol az emberek saját avatárjaikkal találkozhatnak, kommunikálhatnak és együtt lehetnek. Ezeknek az avatároknak a célja, hogy a valós személyek élethű digitális másai legyenek.
Ehhez a Meta a nagy techcégekkel közösen intenzív kutatásokat folytat – a cég nyilvános kutatási projektjeiben is ezt hangsúlyozza. A cél nem más, mint olyan digitális képmások létrehozása, amelyek az emberi test mozgását, arcjátékát és gesztusait tökéletesen visszaadják. Mindezt a kaszinóipar is használni fogja egy külföldi online kaszinó menedzsere szerint.
A Meta ígérete szerint egy napon minden ember készíthet magáról egy ilyen valósághű avatárt – mégpedig otthoni, egyszerű eszközökkel, például okostelefonnal. Ez lehetővé tenné, hogy mindenki természetes módon jelenjen meg a virtuális valóságban (VR).
A „digitális iker” célja
A cél olyan digitális hasonmás megalkotása, amely az ember minden apró gesztusát képes visszaadni. Fontos például, hogy a rendszer képes legyen felismerni a mimikát és gesztusokat, a mozgást, és azt, hogy a test különböző részei hogyan működnek együtt.
A Meta kutatói szerint:
„A legnehezebb feladat az, hogy az avatar ugyanúgy mozogjon és fejezze ki magát, mint a valódi ember. Ez szükséges ahhoz, hogy természetes legyen a társalgás.”
Ehhez többek között egy különleges technológiát, a kontrollált tanulást használják: a rendszer folyamatosan igazodik az ember mozdulataihoz, továbbfejlődik, és minden apró részletből tanul.
Mennyire valósághű lesz az avatár?
A Meta szerint a cél, hogy az avatár annyira valósághű legyen, hogy akár telefonhívást is lehessen vele intézni – a másik fél pedig ne is tudja, hogy nem a valódi személyt látja.
A mimika különösen fontos szerepet játszik: a legkisebb arcrándulásokat, szemmozgásokat is tökéletesen kell visszaadni.
A fejlesztés másik célja az, hogy egy egyszerű okostelefonnal készített rövid videó vagy pár fotó alapján is létrejöhessen ez a digitális más. A technológia már ma is képes jó minőségű test-geometriai adatokat felismerni.
Milyen adatokat gyűjt a rendszer?
A kutatók azt vizsgálják, mit árul el az ember testtartása, ruházata és mozgása arról, hogy ő ki valójában. A cél az, hogy minden apró mozdulat alapján létrejöjjön a tökéletes digitális kép.
Az avatar így:
- dinamikusan alkalmazkodik,
- mozdulatra pontosan követi a felhasználó testét,
- felismeri a legkisebb gesztust is,
- és valós időben képes reagálni.
Mit jelent ez a társadalom számára?
A digitális inkubáció lehetővé teszi, hogy azok az emberek is részt vegyenek a társadalmi életben, akik betegségek vagy fogyatékkal élés miatt nehezen mozognak. A technológia segíthet abban, hogy mindenki egyenlő eséllyel jelenjen meg a virtuális térben.
Ezen kívül a munkahelyi megbeszélések és az online oktatás is még élethűbbé válhat. Az emberek olyan érzést kapnak majd, mintha valóban együtt lennének egy közös térben.
Kihívások és veszélyek
A rendszer fejlesztői ugyanakkor elismerik, hogy az élethű avatarok komoly kockázatokat is hordoznak:
- személyiséglopás
- visszaélések
- valótlan személyazonosságok létrehozása
- magánszféra sérülése
Ezért szigorú biztonsági és adatvédelmi előírásokra lesz szükség.
A jövő: avatárok mindenhol
A Meta szerint néhány éven belül megszokottá válik, hogy az emberek a közösségi médiában, videojátékokban, munkahelyi megbeszéléseken és digitális találkozókon a saját digitális ikerükkel jelennek meg.
A cél az, hogy a virtuális valóság olyan természetes legyen, mint a személyes találkozás.
A jövőben az emberek otthon, pusztán egy mobiltelefonnal megcsinálhatják majd a saját digitális ikerüket – és ezt bárhol használhatják. (x)





