A tökéletes digitális hasonmás

Világ

Aki a virtuális valóságban mozog, a jövőben saját avatarját valósághű másaként alakíthatja ki – elképesztő részletekkel együtt. Arcjáték, gesztusok és a test geometriai felépítése: az avatarok egyre valósághűbbek.

A Metaverzum – vagyis a következő nagy lépés – sokak szerint a virtuális világ jövője. A Facebookhoz tartozó Meta cég is azon dolgozik, hogy létrehozza a tökéletes digitális univerzumot, ahol az emberek saját avatárjaikkal találkozhatnak, kommunikálhatnak és együtt lehetnek. Ezeknek az avatároknak a célja, hogy a valós személyek élethű digitális másai legyenek.

Ehhez a Meta a nagy techcégekkel közösen intenzív kutatásokat folytat – a cég nyilvános kutatási projektjeiben is ezt hangsúlyozza. A cél nem más, mint olyan digitális képmások létrehozása, amelyek az emberi test mozgását, arcjátékát és gesztusait tökéletesen visszaadják. Mindezt a kaszinóipar is használni fogja egy külföldi online kaszinó menedzsere szerint.

A Meta ígérete szerint egy napon minden ember készíthet magáról egy ilyen valósághű avatárt – mégpedig otthoni, egyszerű eszközökkel, például okostelefonnal. Ez lehetővé tenné, hogy mindenki természetes módon jelenjen meg a virtuális valóságban (VR).

A „digitális iker” célja

A cél olyan digitális hasonmás megalkotása, amely az ember minden apró gesztusát képes visszaadni. Fontos például, hogy a rendszer képes legyen felismerni a mimikát és gesztusokat, a mozgást, és azt, hogy a test különböző részei hogyan működnek együtt.

A Meta kutatói szerint:
„A legnehezebb feladat az, hogy az avatar ugyanúgy mozogjon és fejezze ki magát, mint a valódi ember. Ez szükséges ahhoz, hogy természetes legyen a társalgás.”

Ehhez többek között egy különleges technológiát, a kontrollált tanulást használják: a rendszer folyamatosan igazodik az ember mozdulataihoz, továbbfejlődik, és minden apró részletből tanul.

Mennyire valósághű lesz az avatár?

A Meta szerint a cél, hogy az avatár annyira valósághű legyen, hogy akár telefonhívást is lehessen vele intézni – a másik fél pedig ne is tudja, hogy nem a valódi személyt látja.
A mimika különösen fontos szerepet játszik: a legkisebb arcrándulásokat, szemmozgásokat is tökéletesen kell visszaadni.

A fejlesztés másik célja az, hogy egy egyszerű okostelefonnal készített rövid videó vagy pár fotó alapján is létrejöhessen ez a digitális más. A technológia már ma is képes jó minőségű test-geometriai adatokat felismerni.

Milyen adatokat gyűjt a rendszer?

A kutatók azt vizsgálják, mit árul el az ember testtartása, ruházata és mozgása arról, hogy ő ki valójában. A cél az, hogy minden apró mozdulat alapján létrejöjjön a tökéletes digitális kép.

Az avatar így:

  • dinamikusan alkalmazkodik,
  • mozdulatra pontosan követi a felhasználó testét,
  • felismeri a legkisebb gesztust is,
  • és valós időben képes reagálni.

Mit jelent ez a társadalom számára?

A digitális inkubáció lehetővé teszi, hogy azok az emberek is részt vegyenek a társadalmi életben, akik betegségek vagy fogyatékkal élés miatt nehezen mozognak. A technológia segíthet abban, hogy mindenki egyenlő eséllyel jelenjen meg a virtuális térben.

Ezen kívül a munkahelyi megbeszélések és az online oktatás is még élethűbbé válhat. Az emberek olyan érzést kapnak majd, mintha valóban együtt lennének egy közös térben.

Kihívások és veszélyek

A rendszer fejlesztői ugyanakkor elismerik, hogy az élethű avatarok komoly kockázatokat is hordoznak:

  • személyiséglopás
  • visszaélések
  • valótlan személyazonosságok létrehozása
  • magánszféra sérülése

Ezért szigorú biztonsági és adatvédelmi előírásokra lesz szükség.

A jövő: avatárok mindenhol

A Meta szerint néhány éven belül megszokottá válik, hogy az emberek a közösségi médiában, videojátékokban, munkahelyi megbeszéléseken és digitális találkozókon a saját digitális ikerükkel jelennek meg.
A cél az, hogy a virtuális valóság olyan természetes legyen, mint a személyes találkozás.

A jövőben az emberek otthon, pusztán egy mobiltelefonnal megcsinálhatják majd a saját digitális ikerüket – és ezt bárhol használhatják. (x)