Tizenhat produkcióval készül a Csokonai Színház a 2021/22-es évadra. Ezek közül öt már elkészült, egy produkció, az Óz, a csodák csodája bemutatója pedig a nyári szezonban, augusztusban lesz.
Papp László, Debrecen polgármestere a társulat kreatív munkájáért mondott köszönetet, hogy a pandémia időszakában is találtak innovatív megoldásokat, és amikor arra lehetőség nyílt, találkoztak a közönséggel. A Nagyerdei Stadionban rendezett vitrinszínházi produkciókat, az Éry Franciska rendezte Hamlet előadásokat hozta fel példaként. Papp László a két folyamatban lévő színházrekonstrukcióról azt mondta, az eddig Latinovits Színházként emlegetett Csokonai Fórum kapui jövő tavasszal nyílnak meg, míg a Csokonai Színház felújított épületébe 2023-ban térhet vissza a társulat és a közönség.
Pósán László, az Országgyűlés Kulturális bizottságának elnöke hangsúlyozta, hogy a játszóhelyek átmenetisége miatt még él egyfajta bizonytalanság a Csokonai Színház életében, de az Országgyűlés által megszavazott 2022-es költségvetés biztonságot nyújt majd a következő évad lebonyolításához.
Két szempont határozta meg a jövő évad tervezését − kezdte évadismertető beszédét Gemza Péter. „Az évad első felében továbbra is a #mindenholszínház jegyében dolgozunk, bejárjuk majd előadásainkkal a városi tereket. Az évad második felét pedig ennek a színházépületnek az átadása, a Csokonai Fórum megnyitása és kulturális programokkal való megtöltése határozza meg”. A színház igazgatója két előadást emelt ki az évad programjából: Ástor Piazzola María de Buenos Aires című tangóoperája, amit már a Csokonai Fórumban szeretnének műsorra tűzni. „Ez egy különleges zenei mű, egy igazi crossover, amely méltón képviseli mindazt, amit a Csokonai Fórum jelent majd Debrecen életében. A másik produkció, amelyet szeretnék kiemelni, Florian Zeller kortárs francia szerző A fiú című darabja, amelyet Ilja Bocsarnikovsz rendez majd. Egy olyan előadást tervezünk, amely a különböző generációk találkozóhelyévé válik majd, amelyre a szülők együtt jöhetnek tizen- és huszonéves gyermekeikkel.”
A járványhelyzet enyhülésével ismét megteltek a Csokonai Színház ideiglenes játszóhelyei, a nézők és a társulat örömére hamarosan megkezdődik a nyári szezon is. A teátrum május elejétől folytatta a pandémia miatt félbeszakadt évadot, játszották az Őszintén szólva vígjátékot, a Highlights of Hungary-jelölést kapott Hamletet, elvitték Nagyváradra Bornemisza Magyar Elektráját, DESZK@ Digital címen az online térbe készült előadásokból válogatva megrendezték a rendhagyó DESZKA-t, bemutatták a Csikos Sándorról készült életinterjú-kötetet, a hétvégén pedig a kortárs irodalom rajongói barangolhattak a város hangulatos helyszínein, hogy ízelítőt kapjanak a világ 25 nemzetének irodalmi terméséből az Irodalom Éjszakáján. A nagyszámú nézői érdeklődés azt mutatta, hogy az elmúlt időszak sokakban megteremtette a hiányérzetet a színház, a kulturális események iránt, épp ezért nagyobb lelkesedéssel készül a társulat a következő évad elmélyülésre és a gondtalan szórakozásra egyaránt lehetőséget adó előadásaira.
A pandémia előtt és alatt öt olyan előadás készült el, amelyeket még nem láthatott a közönség: a Szabó K. István rendezte Magyar Elektra a bemutató előtt két nappal, Az öreg hölgy látogatása pedig a próbafolyamat közepén kényszerült leállásra. A Valcz Péter rendezésében készült Toldi filmfeldolgozása már eljutott az általános iskolák 6. osztályos tanulóihoz, de az előadást a következő évadban játssza is a színház. Mi áll egy remekmű hátterében? Milyen körülmények között születik a darab? Ezek a kérdések foglalkoztatták Alexis Michalik angol-francia származású drámaírót, amikor az Edmondban a Cyrano keletkezéstörténetének eredt a nyomába. Keszég László rendező januárban és februárban dolgozott a társulattal, márciusban tartották a szűkkörű munkabemutatót. Az Edmondot, amely jelenleg Franciaország legnépszerűbb műve a 2021/2022-es évad során végre a közönség is láthatja majd. 2021 február elejére készült el a Finálé, amelyben a médiaipar hatásáról beszél a tőle megszokott precizitással, mélységgel Pass Andrea író, rendező. A darab premierje 2021 őszén lesz. A Nagyerdei Szabadtéri Játékok keretében, augusztusban mutatják be Ilja Bocsarnikovsz rendezésében az Óz, a csodák csodája című musicalt, egy kislány hihetetlen kalandsorozatának történetét, hogy megmentse a világot és segítsen a barátain. „A színház különösen nehéz időszakában nagyon fontos, hogy beszéljünk a boldogságról és a fényről” −ezzel a mondattal kezdte az olvasópróbát Ilja Bocsarnikovsz orosz rendező, aki ötödször dolgozik a Csokonai Színházban.
A botrányos, a „bukott nő” történetek, hol így, hol úgy, mindig is részei voltak az emberiség történetén átívelő különböző koroknak, részleteikben azonban többnyire a kulisszák mögött maradtak. Ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című regénye olyan nézőpontokból meséli el az eseményeket, amelyeken keresztül egyszerre látunk bele a kor botránya különböző áldozatainak helyzetébe. A mai színházra is reflektáló, újító szándékot sem nélkülöző produkció a MagdaFeszt nyitóelőadása lesz október 1-jén. Shakespeare Macbethjét Verdi az emberi szellem egyik legnagyobb alkotásának nevezte. A rendkívül tudatosan építkező operát novemberben mutatják be Gemza Péter rendezésében, míg Mozart Idomeneoját, amelyet a szerző egyik fő művének tartott, már a Csokonai Fórum épületében tekinthet meg az operarajongó közönség. Az idei zenei repertoár harmadik produkciója a szürreális cselekményű tangóopera, a María de Buenos Aires, Ástor Piazzola zenéjével és Horacio Ferrer librettójával.
A Trianon utáni Magyarország sajátos történelmi és társadalmi közegét, Dódi és Cili, azaz Szabó Magda és örökbe fogadott testvére, Bogdán Cecília történetén keresztül ismerhetjük meg Szabó Magda Für Elise című regényének színpadi adaptációján keresztül. A darab kapcsán új szerepben, rendezőként találkozhat a közönség a Csokonai Színház kiváló színésznőjével, Ráckevei Annával. A színművész az évadismertető tájékoztatón hangsúlyozta, hogy nagyon sokat köszönhet Debrecennek, és reméli, hogy a rendezéssel sikerül meghálálnia a város nagylelkű támogatását. Az orosz Ilja Bocsarnikovsz a francia Florian Zeller trilógiájának második részét, A fiút rendezi a 2021/22-es évadban, egy apa és egy problémás kamaszfiú megindító történetét. Mit tehet az unatkozó milliomos vállalkozó feleség, ha már a férjét és a szeretőjelölteket is unja? Ezt a dilemmát igyekszik feloldani Ivan Kušan és Tasnádi István Balkán kobra című komédiája, amelyet a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon mutat be a Csokonai Színház társulata 2022 nyarán, a szerző, Tasnádi István rendezésében.
Új társulati tagok és távozók
Kiss Gergely Máté (a Vígszínházban töltött két évad után szerződik vissza a Csokonai társulatához)
Csata Zsolt (Temesvárról érkezik Debrecenbe)
Pálóczi Bence (a Csokonai Színházban töltötte egyetemi gyakorlati éveit, és most társulati tagként folytatja a munkát)
Külföldre költözés miatt távozik a társulattól Rózsa László, aki azonban egyes szerepeit továbbra is megtartja.
Bérletezés:
A Csokonai Fórumba való költözés miatt a 2021/22-es évadban 4 és 6 előadásos szabadbérleteket indít a Csokonai Színház.
Bemutatók a 2021/22-es évadban:
Bornemisza Péter: Magyar Elektra (tragédia)
Arany János: Toldi (zenés ifjúsági előadás)
Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása (tragikus komédia)
Alexis Michalik: Edmond (történelmi vígjáték)
Pass Andrea: Finálé (finálé egy részben)
Ulrich Hub: Nyolckor a bárkán (koncertszínházi előadás)
- Frank Baum – Harold Arlen – E. Y. Harburg: Óz, a csodák csodája (musical)
A kaméliás hölgy, avagy a kegyvesztettek tündöklése (zenés tragédia)
Giuseppe Verdi: Macbeth (opera)
Szabó Magda: Für Elise (színmű)
Mikó Csaba: Herkules – A kezdetek (mesejáték)
Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo (opera)
Florian Zeller: A fiú (színmű)
Ivan Kušan és Tasnádi István: Balkán kobra (zenés rajcsúr két részben)
Ástor Piazzolla: María de Buenos Aires (tangóopera)
Jon Fosse – Madák Zsuzsanna: Théba (osztálytermi színházi nevelési előadás)