A Római Magyar Akadémia első képzőművész ösztöndíjasainak műveiből nyílik kiállítás

Kultúra

A XIX és XX századi magyar művészettörténetben nehéz olyan alkotót találni, aki nem fordult volna meg Olaszoszágban akár csak tanulmányi célból.  A XIX században Olaszországban járt magyar művészek közül éredmes megemlíteni Spiró Edét (Milánó, Róma), Balassa Ferencet (Nápoly), Kozina Sándort (Firenze, Róma), Barabás Miklóst (Trieszt, Velence), Beniczky Lajost (Velence), Markó Károlyt  (Róma).

Hirdessen nálunk! Megéri!

A XX . század elején Firenze városában Vedres Márk (1870-1961) szobrászművész alakja körül alakult ki egy értelmiségi szalon, amelyet olyan  művészek és értelmiségiek látogatták mint Fülep Lajos, Ferenczy Béni, Medgyessy Ferenc, vagy akár Charles de Tolnay művészettörténész, aki később a firenzei Casa Buonarroti igazgatója lett.

A fentemlített művészek többsége Rómába is ellátogatott, hiszen az Örök Várost már akkoriban is a Művészetek Mekkájaként tartották számon.

1927-ben, a Római Magyar Akadémia megalapítását követően a művészek tanulmányútjai immár nem magán, hanem intézményi szinten szerveződtek, hiszen a rákövetkezendő évtől kezdve Klebelsberg Kuno oktatási miniszter közbenjárásával állami öszutöndíjban részesültek.

A Római Magyar Akadémia fennállásának 90. évfordulója alkalmából szervezett tárlat a magyar művészettörténet egyik legizgalmasabb és legszínesebb törekvését mutatja be, amely az utókor számára  Római iskola néven vált ismerté. A kiállítás az első ösztöndíjasok műveiből tár a római közönség elé egy válogatást, amelyek közt számos egykoron Rómában készített mű szerepel.  

A Római iskola “szellemi atyja” Gerevics Tibor, a művészettörténész, a Római Magyar Akadémia első igazgatója volt. Gerevics elképzelésének a lényege abban állt, hogy a kor francia és német művészeti hatásainak ellensúlyozására a magyar művészek az olasz fővárosban inkább a klasszikus görög-római művészeti hagyományt, illetve a modern olasz művészet törekvéseit tanulmányozzák. Gerevics célja egyértelműen egy új magyar római stílus létrehozása volt, amely törvényszerűen klasszicizálódik az európai művészettörténet legjelentősebb helyszínén, miközben a kor újító szándékai, és progresszív törekvései a modern művészet irányába mozdítják.

Az állami ösztöndíjjal Rómába érkező festők és szobrászok Gerevics szellemi irányítása mellett gyakorlatilag szabadkezet kaptak saját kifejezésrendszerük építésére, így a római iskola alatt nem egy akadémikus képzést kell értenünk, inkább az önképző körökre jellemző jóval nyitottabb szellemi közeget, amelynek az erejét a környezet (Róma) és a jelenlévő művészek, mint a szellemi műhely tagjainak egymásra gyakorolt hatása adják.

A magyar kultúrpolitika támogatását élvező program első képzőművész ösztöndíjasai Aba-Novák Vilmos, Molnár C. Pál, Pátzay Pál és Szőnyi István 1928-ban érkeznek Rómába. Szőnyi néhány hónap után lemond az ösztöndíjról és visszatér Magyarországra, viszont a többiek az eredetileg egy évre tervezett ösztöndíj meghosszabbításának lehetőségével és a szabad, önálló stíluskeresés akarata mellett hamar művekben tárgyiasuló formát adnak Gerevics esztétikai elképzeléseinek. A Római Iskola ösztöndíjasai először 1930-ban mutatkoznak be a nemzetközi színtéren, hatalmas sikerrel szerepelnek a Velencei Biennálén.

Az első ösztöndíjasokat 1942-ig, az iskola eredeti formájának fennállásáig még 125 magyar művész követte. A Római Iskola hagyományának örököse az a jelenleg is működő képzőművészeti ösztöndíjas program, amely bár jóval rövidebb időtartamra, de továbbra is lehetőséget ad a magyar képzőművészek római inspirációjának.

Kurátor: Németh Pál
Időpont: 2018. március 16. – április 15

Helyszín: Római Magyar Akadémia (Falconieri Palota- Via Giulia, 1)