CATL: Matt Shen, Szilágyi Balázs és Kitta Alexandra

Még nem kapta meg a kormány által ígért közpénzmilliárdokat a debreceni CATL

Helyi hírek

Még mindig nem kapta meg az uniós jóváhagyást a CATL debreceni akkumulátorgyárának kormányzati támogatása – kesereg a kormánypárti Világgazdaság.

A késlekedés miatt Matt Shen, a vállalat németországi és magyarországi gyáraiért felelős ügyvezető igazgató jelezte: a debreceni beruházás eredeti tervei 800 millió eurós támogatással számoltak. Ha ez változik, annak várhatóan hatása lesz a projekt alakulására is.

A kínai cég három évvel ezelőtt jelentette be, hogy Debrecenben évi száz gigawattóra kapacitású akkumulátorgyártó bázist hoz létre. A beruházást 7,3 milliárd euróból, három ütemben valósítanák meg, 800 millió eurós állami támogatás mellett. Az első ütem gyakorlatilag már elkészült, a tömeggyártás azonban több tényező miatt csak jövőre indulhat el. A késztermékeket elsősorban a spanyol és német elektromosautó-gyártó üzemekbe szállítanák. A CATL szerint Európában gyakorlatilag minden autóipari szereplő a vevőjük, kivéve a BYD-t, amely saját akkumulátorgyártással is rendelkezik, és így egyben a legnagyobb riválisuk.

Nincs karácsonyi vásár CATL nélkül – ennyiért lakhatunk jól idén Debrecen forgatagában

A debreceni üzemben az akkumulátormodulok összeszerelése már tavaly megkezdődött, ami körülbelül hárommilliárd forint árbevételt hozott. Idén már euróban számolt, kilenc számjegyű bevétel várható, és a cellagyártás indulása után ennek többszörösével kalkulálnak. A cellagyártás beindítása ugyanakkor tovább késik, holott a nagyobb hazai hozzáadott érték épp ettől a tevékenységtől lenne várható.

A sorozatgyártás megkezdését a jövő év első negyedévének végére, illetve a második negyedév elejére tervezik.