Félházzal pang a Sas utcai mélygarázs Debrecenben

Fél házzal pang a Sas utcai mélygarázs Debrecenben – szakember mutatta meg nekünk, melyek a legfőbb hiányosságok

Helyi hírek

Lassan két éve, hogy elkészült az a 207 férőhelyes mélygarázs Debrecen központjában, a Sas utcán, amelyet a Dósa nádor tér felújítása miatt megszüntetett 170 parkolóhelyért kaptak cserébe az autósok.

Bár a garázs fölött piknezni is lehet, sőt a DK is üdvözölte a megépítését, azért bőven akadnak problémák is vele. Molnár Jenő építészmérnök volt a Debreceni Nap segítségére abban, hogy sorra vehessük, mely buktatókkal kell szembenéznie azoknak, akik a Sas utcai mélygarázsban parkolnak.

A Sas utcai mélygarázs használata sok debreceni autós számára napi bosszúság. A problémák okait Molnár Jenő építészmérnök segítségével jártuk körül, aki a helyszínen mutatta be, milyen műszaki hibák és tervezési hiányosságok nehezítik az új létesítmény használatát.

Már az alaprajz is árulkodó

Molnár szerint az első gyanús jel már az alaprajzon látható: a parkolóhelyek és a közlekedési útvonalak méretezése ránézésre is szűkös. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a beállás gyakran komoly manőverezést igényel, különösen a mai nagyobb méretű, vagy éppen alacsonyabb hasmagasságú autókkal.

A mérnök úgy fogalmazott: „Aki itt nem boldogul a beállással, annak nem ártana pár pótóra egy autósiskolában.” Ezzel együtt hangsúlyozta, hogy a tervezés és kivitelezés hibái is jelentősen megnehezítik a mindennapi használatot.

Miért lett a négy szintből hét?

A garázs hivatalosan négy szintes, ám a valóságban mínusz hetes szintig lehet lejutni. Ennek oka a fél szintű eltolások rendszere, amelyet a közlekedés biztosítása miatt alkalmaztak. A megoldás viszont tovább szűkítette a tereket, és alacsony belmagasságot eredményezett – ennek következménye, hogy az autósoknak különösen figyelniük kell a magasságkorlátozásokra.

Molnár szerint több helyen is jól látható, hogy a szerkezet szűkössége komoly kompromisszumokhoz vezetett. A rámpákon kettős töréseket alakítottak ki, ahelyett, hogy egyetlen, folyamatos ívben lehetne fel- vagy lehaladni, ami nem csak kényelmetlen, hanem műszakilag is kifogásolható.

Elektromos autók a legalsó szinten – jó ötlet volt?

Különösen kérdőjeles megoldás, hogy a legalsó szinten helyezték el az elektromos töltőket. Az építész szerint ez szakmailag nehezen magyarázható döntés, hiszen az elektromos autók alacsonyabb szabadmagassággal rendelkeznek, így a meredekebb és többszörösen megtört rámpákon való közlekedés számukra még nehezebb.

Ráadásul a -7-es szint mélysége miatt nagy teljesítményű búvárszivattyúkra van szükség a víz elvezetéséhez. „A víz az úr” – fogalmazott Molnár, hozzátéve, hogy bár a kivitelezés során sok vízzáró betont használtak, a mélység önmagában komoly kockázat.

Tervezési hibák, esztétikai hiányosságok

A bejárás során az építészmérnök több kisebb, de jelzésértékű problémára is felhívta a figyelmet:

  • A falak látszóbeton kialakítása igényes, de a mennyezet eldolgozása elnagyolt.

  • A tűzoltórendszer csővezetékei vékonyak, ami egy komolyabb tűz esetén kevéssé lenne hatékony.

  • A parkolóhelyek mérete nem elegendő egy 5 méternél nagyobb járműnek – ilyen autó esetén a kocsi gyakorlatilag ráfut a falra vagy kilóg a felfestett helyről.

Molnár szerint mindezek arra utalnak, hogy a kivitelezés során a látvány sokszor fontosabb volt a funkciónál.

Megkérdőjelezhető gazdasági döntések

A beruházás költségeit látva az építészmérnök összehasonlítást is készített: szerinte a bíróság mellett lévő parkoló területén ugyanezen összegből tízszer akkora kapacitású, emeletes parkolóházat lehetett volna felépíteni – jóval kevesebb műszaki kockázattal és sokkal egyszerűbb gépészettel.

„A szakma is értetlenül állt e konstrukció előtt” – mondta a szakember, hozzátéve, hogy a Sas utcai mélygarázs mellett még egy hasonló labirintust terveztek a Petőfi tér alá is. A tér felújításának eredeti látványtervei teljes alápincézést és felszíni parkolás megszüntetését tartalmazták, ám ezek helyett végül egy jelentősen leegyszerűsített verzió valósult meg.

Megáll a víz a bejáratnál

Molnár Jenő szerint már a garázs bejáratánál látható egy súlyos kivitelezési hiba: a víz nem a csatornába folyik el, hanem előtte gyűlik össze. „Ez egyértelműen arra utal, hogy a burkolat lejtése vagy az ívkialakítás hibás. Negatív görbület jött létre, amit átadáskor észre kellett volna venni, főleg egy garanciális bejárás után” – mondta. Hozzátette: a probléma műszakilag egyszerűen orvosolható lenne, például műgyanta-alapú kiegyenlítő réteggel, és ugyanígy a rámpák felületi egyenetlenségei is javíthatók lennének.

A szakember szerint a részletek sokat elárulnak a kivitelezés színvonaláról: a kerékpártárolók kialakítása pozitívum, a gépészet nagy része is rendezett, de a rejtett csövezés hiányzik, így több helyen külső szerelés látható. A folyamatos légelszívás ugyan szükséges a kipufogógázok elvezetése miatt, de Molnár szerint felveti a kérdést, hová kerül a szennyezett levegő, hiszen a garázs környezetében lakóházak és irodák állnak. „A használhatóság és az üzemeltetés sok ponton nincs összhangban a beruházás költségével” – tette hozzá.

Miért üres a garázs?

Nem véletlen, hogy a mélygarázs sokszor fél házzal vagy annál is kisebb kihasználtsággal működik. A szűk közlekedési terek, az alacsony belmagasság, a tördelten vezetett rámpák és az elektromos autósok számára különösen kényelmetlen kialakítás együtt olyan felhasználói élményt eredményez, amely sokakat eltántorít a használattól.

Az összes videó a Sas utcai mélygarázs elemzéséről megtekinthető itt: