Így száll át egy vállalkozás apáról fiúra – Bárány László is megosztotta tapasztalatait Debrecenben

Helyi hírek

Hogyan adjuk át a stafétát úgy, hogy a vállalkozás ne csak túléljen, hanem fejlődjön is? Mik a generációváltás legnagyobb buktatói – és hogyan lehet sikeresen kezelni őket? Hogyan lehet az új generáció számára vonzóvá tenni a családi vállalkozás továbbvitelét? Magyarország legsikeresebb családi vállalkozásainak vezetői osztották meg saját tapasztalataikat és tanácsaikat az MCC rendezvényén Debrecenben.

Bárány László, a Master Good Cégcsoport alapító-tulajdonosa elmondása szerint egy vállalat sikeres átadásához 6-7 év szükséges, mire a kompetenciák letisztulnak. A generációváltás hosszú folyamat, amely több évet vesz igénybe.

Soltész Gergő, az Ostorosbor Zrt. elnök-tulajdonosa például kétéves átmenet után vette át a céget édesapjától.

Bárány szerint a sikeres átvételhez elengedhetetlen a megfelelő iskolai végzettség és szakmai tapasztalat, de az igazi érési folyamat az első gyermek megszületésével zárul le. Sok kollégájánál látta, hogy ekkortól váltak igazán felelősségteljessé.

A cégátadás ideális időpontját minden családnak magának kell eldöntenie, de az biztos, hogy az új vezető nem lehet túl idős. Az idősebb generációnak bölcsességre, a fiataloknak pedig türelemre van szüksége a folyamat során.

Bárány hatvanéves volt, amikor fiára, Péterre bízta a tenyésztést, Lászlóra pedig a feldolgozást. Másfél év után úgy döntöttek, hogy a szakmai vitáikat csak otthon beszélik meg, és a munkatársak előtt nem nevelik egymást. Három évig havonta egyszer összeültek, hogy megbeszéljék a fontos kérdéseket.

“Apu, a régi kommunistáidtól megszabadultam” – mondta neki egyszer a fia. Bár ez rosszul esett neki, egyik sem volt még csak párttag sem, végül a cég profitált a változásból.

A cég életútja és a generáció felkészítése

A vállalkozások életútja sokban hasonlít az emberekéhez: ahogy egy gyerek többször elesik, mire megtanul járni, úgy egy cég utódjának is időre van szüksége, hogy megerősödjön.

A bankok ma már nem eszközalapon hiteleznek, hanem a tulajdonosi kört vizsgálják. – “A tulajdonost nem árulják a piacon. Őt nevelni és fejleszteni kell.” – hangsúlyozza Bárány. Sok cégnél látja, hogy a tehetséges utód túl gyorsan akar változásokat bevezetni, és ezzel szétfeszíti a vállalatot. – “Veszekedő focicsapattal nem lehet meccset nyerni.”

A sikerhez elengedhetetlen, hogy a menedzsment azonosuljon a család értékrendjével. Náluk három alapelv van:

  1. Ne hazudj.

  2. Soha ne hidd, hogy mindent tudsz – kérdezz!

  3. Ne áskálódj a kollégáid ellen.

Bárány személyesen nem akarta megvenni a Sagát, a fiai azonban ragaszkodtak hozzá. Azóta a cég sikertörténetté vált, és tavaly annyi profitot hozott, mint amennyiért évekkel ezelőtt megvásárolták.

Szerinte a világot látott fiatalok teljesen más szemlélettel rendelkeznek. A két fiának már gyerekkorukban megtanította, hogyan bánjanak a pénzzel. A szeptemberi megtakarításaikat karácsonykor megduplázta, hogy ösztönözze őket a takarékoskodásra.

Amikor Laci fia átvette az élelmiszer-részleget, azonnal eladta a kiszállító autókat. – “Majdnem megőrültem!” – emlékezik vissza Bárány. Három hónap múlva azonban kiderült, hogy már csak 20 tonnás kamionokkal szállítanak, és a vevők is ilyen járművekkel érkeznek az áruért.

Jelenleg öt unokája van, így öt tulajdonos biztosan lesz a családban – de öt menedzser nem.

A generációváltás kihívásai és lehetőségei

Az átadás időszakában Bárány részletesen vezette, hogy melyik gyereke milyen döntéseket hozott, és mennyi veszteséget vagy nyereséget termelt. Két év után azonban elégette a füzetet, mert rájött, hogy a lényeg nem a múlt, hanem a jövő.

Soltész Gergő szerint a vállalkozások 40-50%-a nem tudja sikeresen végigvinni a generációváltást, és emiatt megszűnnek. Azok a cégek, amelyek nem tudják családon belül megoldani az utódlást, vagy külső vezetőt keresnek, vagy eladják a vállalkozást. Mások se átadni, se eladni nem akarják, ami hosszú távon problémákhoz vezethet.

Ha azonban jól sikerül a generációváltás, a cég szárnyalni fog.

Soltész szerint nagy szerencse, ha a családon belül van alkalmas utód, de fontos, hogy a fiatalokat már gyerekkorukban megtanítsák a pénz értékére.

“Nálunk nincs zsebpénz. Ha a gyerekek pénzt akartak, akkor vettem gofri vagy fagyikészítő gépet és a barátaikkal árulhattak. A haszon pedig az övék lett.” – meséli.