Papp László Eve Power Debrecen

A józsai Eve Power környezeti terhelése a CATL-ével vetekszik? Nyilvános közmeghallgatást szorgalmaznak a civilek

Helyi hírek

Felhívást tett közzé nemrég a debreceni önkormányzat azzal kapcsolatban, hogy online “közmeghallgatást” tartanak az Eve Power akkumulátorgyárról. Debrecen második számú kínai akkugyára Józsán épül, és mint korábban megírtuk, a lakosság jelentős része nem nézi jó szemmel a beruházást.

Hirdessen nálunk! Megéri!

A Civil Fórum Debrecen szerdai sajtótájékoztatóján Gondola Zsolt Zoárd elnök jelezte, az online formátumot – ahogyan a CATL-nél sem – nem tartják megfelelőnek.

Illés-Rácz Mariann, az egyesület önkormányzati képviselője elmondta, a sajtótájékoztató fő célja a figyelemfelhívás: tudjon róla a lakosság, hogy mi történik a városban, hogy milyen döntések születnek. Ismertette, október 28-án érkezett be a kormányhivatalhoz az Eve Power környezethasználati engedélye. Ezzel egyidőben egy sajtóközlemény is megjelent, amelyben a vállalat azt ígérte, hogy betartják az átláthatóság minden aspektusát. Most ehhez képest kezdésnek a kormányhivatal honlapján komoly nyomozómunka kellett ahhoz, hogy megtalálják ezt a biztonsági jelentést. Tehát az, aki tudni szerette volna, hogy ez miről szól, nehezen találta meg. Később már módosították, és fölkerült egy újabb dokumentum, de ott már csak a biztonsági jelentés volt olvasható.

Emlékeztetett, ugyanebben a sajtóközleményben beszéltek a nagy cégek társadalmi felelősségvállalásról. A CATL-lel párhuzamot húzva figyelmeztetett, nincs túl magasan a léc, és utalva a nagyobbik gyár tevékenységére, egy virágkocsival, néhány csomag adománnyal és facsemetékkel nem lehet ellensúlyozni azt a terhelést, amit a gyárak jelentenek a város számára.

“Szeretnénk felhívni az Eve Power figyelmét, is hogy amennyiben átláthatóságról és társadalmi felelősségvállalásról beszélnek, akkor arra törekedjenek, hogy ezt a mércét megugorják, és az átláthatóságot kezdjék azzal, hogy elvállalnak egy nyilvános közmeghallgatást, amelynek a szervezésében nagyon szívesen részt veszünk és segítünk”

– mondta a képviselő, majd azt üzente a cégnek, a társadalmi felelősségvállalásokat úgy célozzák meg, hogy az valamelyest ellensúlyozza azt a fajta nehézséget, amit a városnak okoznak.

Illés-Rácz Mariann szerint az adatokból kiderül, az Eve Power akkumulátorgyára hasonló léptékű lesz, mint a CATL. Leginkább az verte ki nála a biztosítékot, hogy megint erőltetett iparosítást hajtanak végre a lakosság jóváhagyása, társadalmi egyeztetés nélkül.

“Próbálják letolni”, úgy hogy nem veszik figyelembe a városba települt többi gyár kibocsátását, tehát úgy hivatkozik a biztonsági jelentés, hogy a más üzemeltetők veszélyes tevékenysége ennél a pontnál csak a Tevát és a Kristály 99 kft-t említi mint már működő gyárat, és a CATL-re és az Ecopróra úgy utal, hogy ők még csak az építkezéshez szükséges engedélyekkel rendelkeznek.

Úgy véli, a gyárakkal kapcsolatos bizalmatlanságot nagyban növeli az a fajta szalámitechnika, hogy ezek a gyárak mindig csak a saját ütem szerinti kibocsátásukat nézik, és sem a nemzeti akkumulátor-stratégia, sem a város nem rendelkezik egységes környezetasználati vizsgálattal. Sehol sem láttak olyan tanulmányt, amelyik azt lenne hivatott bemutatni, hogy az összes idetelepülő gyárnak az összes kibocsátása, minden üteme, minden kapacitása milyen környezeti terhelést jelent a városra és a lakosságra.

Illés-Rácz Mariann rámutatott: eddig jellemzően civilek szólaltak meg az akugyárakkal kapcsolatban, szakértői megszólalást csak elvétve találunk, és azok sincsenek koncentrálva.

A Civil Fórum ezért szeretne létrehozni egy szakértői csoportot, ami első körben zárt Facebook-csoport lenne, ahol akár anonim módon várná azoknak a szakértőknek a megszólalását, tanulmányát, vagy csak véleményét, akik úgy gondoljákm hogy hogy ebben relevánsan tudnak nyilatkozni.

Várják azoknak a szakértőknek a jelentkezését, akik úgy gondolják, hogy van még itt miről beszélni, és szeretnék elmondani a véleményüket.

Kiss György, az egyesület józsai tagja elmondta, körülbelül negyed évszázada él a városrészen, és pontosan a tisztább levegő és a nyugalom miatt költöztek ki Debrecenből. De ez egy kicsit megváltozott. Elmondása szerint Józsán nagyon-nagyon kevés ember van, aki az akkumulátorgyárakat támogatja, de most a legnagyobb probléma az Eve Powerrel kapcsolatban, hogy miután nemrég átadták a körforgalmat és az új kereszteződést, az emberek rádöbbentek, hogy “úristen 2 kilométerre van tőlük ez a hatalmas gyár”.

A másik probléma, hogy senkit nem kérdeztek meg, kész tények elé vannak állítva az emberek, és az akkugyárak mellett még egy csomó olyan cég fog települni Józsára.

Ami a közlekedést illeti, most, hogy megnyitották a kereszteződést az autópályánál, megnőtt a forgalom, nagyobb a zaj, balesetveszélyes, mert még járda sincsen az utak mellett. Nagyon régóta várják Debrecen és Józsa között a 2×2 sávos utat, és azt is, hogy legalább a Doberdó utcától kihozzanak egy villamost Józsáig.

Kiss György szerint Józsa lett az ország iparilag legjobban terhelt területe.

Kérdésre válaszolva Illés-Rácz Mariann elmondta, az Eve Power 30 gigwattórás teljesítményű lesz, ami nem sokkal marad el a 40 gigawattórás CATL-től. A józsai gyár vízfogyasztása (2981 köbméter) pedig még magasabb is lesz. Aggályos lesz az nmp elszállítása is, ami a lakott terület közelében történik majd.

Az Eve Power széndioxid-kibocsátása 264000 tonna lesz, ami megint egy iszonyatosan nagy szám – ez épp annyi, mint a debreceni közlekedésé. Azt is hozzátette, négyműszakos munkavégzés lesz a gyárban, ez pedig nyilván zajjal jár majd.

Gondola Zsolt Zoárd megjegyezte, még a CATL sincs ennyire közel a lakott területhez, mint a Józsán épülő Eve Power. Elmondta, lakossági fórumot akkor hívnak össze, ha az Eve Power is hajlandó azon részt venni.

A Debreceni Nap kérdésére, hogy mi az oka annak, hogy – templomok és bölcsődék helyett – nem épült meg sem a 2×2 sávos út, sem a villamosvonal, Gondola azt felelte, ezek kormányzati hatáskörök, a helyi fideszes lobbi pedig elég erős ahhoz, hogy a költségvetésbe legalább terv szintjén bejuttatná ezeket.