A 80-as évek Debrecenben címmel Pataky Emőke építész köszöntése jegyében nyílt fotókiállítás a debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtár Központi Könyvtárában 2023. december 15-én. Az eseményen Puskás István alpolgármester és Harangi Attila építész mondott köszöntőt, megnyitotta Gábor István városi főépítész.
Puskás István hangsúlyozta: egy olyan építész életútja előtt tisztelgünk ezzel a fotókiállítással, aki a város épített örökségének, az épített örökség védelmének egyik ikonjává vált Debrecenben. Ezen a tárlaton az érdeklődők a legkülönbözőbb formátumokban, a legkülönbözőbb korszakokból, a legkülönbözőbb helyszínekről láthatnak épületfotókat. E képek segítségével azonban nem csak egy szakmai életút, hanem egy nagyon privát történet is kibontakozik. Az, hogy egy fotográfus, amikor a kamerájával rátekint a világnak egy pontjára, és azt egy kockába zárja, az nemcsak a világról szól, hanem magáról a fotográfusról is. Arról, miért pontosan azt a részletet, s miért pontosan onnan mutatja meg. A képek nemcsak szakmai kérdésekről, nemcsak a témáról szólnak, hanem magáról az emberről, annak az embernek a szemléletmódjáról, aki a kamera másik oldalán áll. Amikor ezt a kiállítást megnézzük, egy nagyon személyes történet részeseivé is válunk: Pataky Emőkének nemcsak mint építésznek, hanem mint embernek, mint személyiségnek a történetét is végigtekinthetjük e képek segítségével. Puskás István kiemelte: akik megszemlélik ezt a kiállítást, ezért ne csak az épületeket lássák, hanem Pataky Emőke személyiségét is keressék ezeken a fotókon.
Gábor István, Debrecen város főépítésze elmondta, hogy mesterének tekinti Pataky Emőkét, aki építész mivoltán túl képzőművészeti értelemben is igazi alkotó, s ebből a szemszögből érdemes szemlélni az általa készített fotókat, s munkásságának egyéb alkotásait. Személyében 20. századi szellemtörténeti gondolkodással felvértezett alkotóról beszélhetünk, aki megmutatta, hogy lehet úgy tekinteni a történetiségünkre, a történelmünkre, a múltunkra, ami gyönyörű szép titkok, meséknek valamilyen rendezett és ápolt gondolatrendszere. Pataky Emőke példája azt mutatja, hogy nem minden esetben csak az alkotó építésznek van létjogosultsága az építészeti, társadalmi gondolkodásban, hanem a közéleti építésznek is. Ez teljesebb életpálya, mint megvalósult tervek sokasága. Pataky Emőke nagyon sok olyan építészeti, köztük számos népi és debreceni építészeti értéket talált meg és dokumentált, melyeket az ő tevékenysége nélkül már ma sem, s a jövőben semmiképpen sem ismerhetnénk.
Harangi Attila építész kollégaként és városvédő-társként tett említést Pataky Emőkéről, aki számára ötven éves szakmai pályafutása bemutatása szempontjából is ünnep ez a kiállítás. S Debrecen számára is ünnep, hiszen segítségével megmutatható, hogy milyen elismert és tekintélyes szakemberek dolgoznak a városért, mai napig nagyon lelkesen, aktívan. Pataky Emőke félti, óvja, szereti Debrecent, s fotóival pótolhatatlan módon dokumentálta Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Békés megyék legveszendőbb építészeti értékeit is. Harangi Attila szerint Pataky Emőke országos jelentőségű műemléki, építészeti dokumentum-gyűjteménnyel rendelkezik. Ebből az anyagból egy az 1980-as évek elején készített mintegy 600 fotóból álló kollekcióra maga az alkotó is csak nemrég bukkant újra rá, s ezek közül a felvételek közül 102 szerepel is a kiállításon. Harangi Attila reményét fejezte ki, hogy a műemléki, építészeti dokumentum-gyűjtemény – Pataky Emőke aktív közreműködésével – feldolgozásra kerül, s valamikor a jövőben kötet formájában is napvilágot láthat.
A Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület elnöke, Kovács Imréné a megnyitó zárszavaként többek közt elmondta, hogy Pataky Emőke az egyesület szakmai alelnöke, s munkájával igen nagy segítséget ad tevékenységükhöz. Kovács Imréné reményét fejezte ki, hogy bár Pataky Emőke most személyesen nem tudott részt venni a kiállítás megnyitóján, de januárban lesz lehetőség vele személyesen találkozni, s a kiállításhoz kapcsolódva meghallgatni őt élményeiről, emlékeiről.
Fotók: Miskolczi János