Március elsejétől változik a tarifarendszer az állami közlekedésben, a vármegyebérleten és az országbérleten kívül minden más eddig használt bérletet megszüntetnek – jelentette be az építési és közlekedési miniszter kedden Debrecenben sajtótájékoztatón.
Lázár János hozzátette, új napi kedvezményes jegyet is bevezetnek: a vármegye24 napijegy 999 forintba, a Magyarország24 napijegy 4999 forintba fog kerülni, és korlátlanul felhasználható a MÁV és a Volán összes járatán.
Jelezte azt is, hogy az eddigi 65-féle kedvezményből 22 marad meg március 1-jétől, és valamennyi 50 százalékos kedvezményes utazásra jogosít majd.
A 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét kiterjesztik a 14 év alattiakra is, a 14 -25 év közöttiek, ha nem vesznek bérletet, 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak csakúgy, mint a közszolgálatban – oktatásban, egészségügyben – dolgozók, amennyiben regisztrálnak a kedvezmény igénybevételére – ismertette a részleteket Lázár János.
Jelezte azt is, hogy a 65 év alatti életkorú nyugdíjasok kedvezményesen vásárolhatnak vármegye-, illetve országbérletet, az eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazóknak – fogyatékosok, tartós betegek és a nagycsaládosok – szintén ingyenes lesz a közlekedés a MÁV és a Volán járatain az országban.
A miniszter Budapestre kitérve azt mondta, “elbambulták” a főpolgármesteri hivatalban a decemberben lejárt szerződés megújítását, a fővárosnak fizetési kötelezettsége van, a közlekedésben sincs “ingyen ebéd”, , a HÉV, a MÁV, a Volán közszolgáltatás, az utazásért valakinek fizetnie kell.
Lázár János szerint a kormány és a tárca is megállapodásra törekszik, ezért újabb ajánlatot tett a fővárosnak. Terveik szerint a Budapest bérlettel lehet majd utazni a Volán- és MÁV-járatokon, amennyiben a vármegye- és az országbérleteket az összes BKK-járaton elfogadják.
Az építési és közlekedési miniszter a Papp László (Fidesz-KDNP) debreceni polgármesterrel a helyi DKV Közlekedési Zrt. telephelyén tartott tájékoztatón kitért a térség közlekedési fejlesztésére is.
Jelezte: a korábban elfogadott 159 milliárd forint fejlesztési forráson túl további 195 milliárd folyósításáról döntött a kormány, amely együttesen 700-750 milliárd forintos beruházás megvalósulását jelenti a térségben. Ezek életminőséget és megközelíthetőséget javító fejlesztések, s alkalmassá teszik Debrecen infrastruktúráját arra, hogy kiszolgálja a betelepülő nagy cégeket, s a jelenlegi 200 ezres lakosság 250 ezerre nőjön.
Hozzátette: ezen túlmenően 250 milliárd forintos beruházást tervez a Debreceni Egyetem, és olyan további fejlesztéseket is, mint a 47-es főút négysávosítása Debrecen és Békéscsaba között, az M4-es autópálya tovább építése Berettyóújfaluig, a 4-es számú főút négysávosítása, vagy a Nyíregyháza-Debrecen közötti gyorsvasút kialakítása.
Lázár János szerint öt éven belül érdemben változik meg a közlekedési infrastruktúra a térségben, ami jelentősen hozzájárul, hogy a Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen háromszög a Közép-Kárpát-medence központja legyen.
Papp László polgármester a sajtótájékoztatón bejelentette: április elsejétől valamennyi 14 év alatti debreceni nevelési-oktatási intézményben tanuló gyerek, illetve diák ingyenesen használhatja a városi közösségi közlekedést, ingyen utazhat valamennyi villamos-, troli- és autóbuszjáraton.
A városvezető arról is beszámolt, hogy 2014-15 óta 4800 milliárd forint működő tőke érkezett Debrecenbe, 2030-ra a cívisváros állítja elő a magyar nemzeti össztermék, a GDP 4,5 százalékát.
Papp László hozzátette: a városban 18 ezer új munkahely jött, illetve jön létre, amiből 6750-et már betöltöttek.
A Szikra Mozgalom debreceni szervezetének reagálása
A ma bejelentett utazási díjmentesség a 14 éven aluli debreceni tanulók számára válságközepi szociális intézkedés képében még akár üdvözlendő is lehetne. Polgármester Úr bejelentése alapján mintegy 16 ezer debrecenben tanuló fiatal oktatásának anyagi terheinek csökkenése kifejezetten jó hír számos mai magyar család számára, akik megélhetési gondokkal küzdenek. Sajnos kimaradtak viszont a középiskolás korú gyermekek a kedvezményből, akik ráadásul nagyobb arányban járnak önállóan, közösségi közlekedést használva iskolába.
Mivel azonban Debrecenben is, más városokhoz hasonlóan a közlekedési döntések során a költségek harmadlagos jelentőségűek az eljutási idő és a kényelem után, közlekedésfejlesztési jelentősége a kedvezménynek csak elenyésző mértékben várható.
Másként fogalmazva: azon családoknak, akik feltehetően eddig is közösségi közlekedést használtak, nagy segítség a több tízezer forintra rúgó tétel rövidülése, de kizárólag ettől az autót feltehetően kevesen fogják letenni, és még a kedvezményezett csoport sem fog időben, kényelmesen eljutni a munkahelyére, iskolába. A debreceni lakosok az elmúlt évek során számtalanszor kifejezték már az elégedetlenségüket a város közösségi közlekedésével szemben, így elvárható lenne, hogy a szolgáltatás minőségét javító döntések is szülessenek. Felmerül bennünk a kérdés, hogy az így kieső bevételt vajon a jegyárak további drágulása, vagy a szolgálatás minőségének romlása fogja-e fedezni.
A szociális cél őszintesége ugyanakkor megkérdőjelezhető. Míg az ingyenes tömegközlekedés gondolata évtizedekre visszatekintő múlttal rendelkezik, Debrecenben hónapokkal ezelőtt még kétharmados kapacitással pislákolt a tömegközlekedés lángja a covid előtti időkhöz képest. Mára sem a város, sem a központi költségvetés helyzete nem lett jobb, ezért a cél nyilvánvaló módon a választási osztogatás.
A Szikra Mozgalom továbbra is kiáll amellett, hogy egy szolidáris, igazságos és zöld nagyváros számára a közösségi közlekedés magas prioritással bír, így várjuk azokat az intézkedéseket, melyek az eljutási időt és az utazás kényelmét ajtótól ajtóig érdemben javítják. Ezért felszólítjuk Debrecen Megyei Jogú Város önkormányzatát, hogy kezdje meg az aktív közlekedési módok (gyaloglás, kerékpár), és a közösségi közlekedés előnyben részesítését a forgalomszervezésben, a menetrendtervezésben, és a költségvetés tervezésekor egyaránt.
Az LMP szerint nem tisztességes
Az LMP nem tartja tisztességesnek Lázár János építési és közlekedési miniszter azon ajánlatát, hogy továbbra is érvényes lesz a Budapest-bérlet a fővároson belül a MÁV és a Volán járataira, ha a BKK a jövőben elfogadja saját vonalain a vármegye- és országbérleteket – közölte Bakos Bernadett, a párt országgyűlési képviselője a Debrecenben tartott, interneten is közvetített keddi sajtótájékoztatóján.
A politikus szerint nagyságrendi eltérések vannak a két bérletforma használata között; a BKK utasforgalma napi hárommillió, ennek fele pedig biztosan vármegye- vagy országbérlettel venné igénybe a jövőben a szolgáltatásokat a javaslat megvalósulása esetén.
Ezt nem tartjuk korrekt ajánlatnak, nyilvánvalóan az volt a cél, hogy kellemetlen helyzetbe hozzák a fővárost – jelentette ki az LMP képviselője. Hangsúlyozta, azzal egyetértenek, hogy nem csupán Budapesten, hanem minden városban szükség van a központi költségvetési által támogatott, színvonalas közösségi közlekedésre, ám szerinte ennek megvalósítása csak szándék kérdése.
Elmondta: a kormány a fővárossal 12 milliárd forinton vitázik, miközben Debrecen környékére 700 milliárdos fejlesztéseket tervez.
Bakos Bernadett hozzátette: félő, hogy azok a nagyvárosok jutnak ilyen mértékű infrastruktúra-fejlesztésekhez, ahol akkumulátorgyár vagy ahhoz kapcsolódó ipar jelenik meg.