A kínai CATL cég debreceni gyára a Papp Lászlóék által feltérképezett németországi üzem után a vállalat második európai egysége lesz.
Fred Zhang, a CATL nemzetközi kommunikációért felelős menedzsere a Növekedés.hu megkeresésére elmondta, hogy a debreceni gyárban az autógyárak megrendelésére készítenek akkumulátorokat, raktárkészletre nem termelnek.
A kínai cég összesen 30 autóipari brandnek gyárt akkumulátorokat, gyakorlatilag minden olyan piaci szereplőnek, amely elektromosautó gyártás tekintetében szóba jöhet. A BMW-től, a Daimleren, a Volkswagenen, a Toyotán és a Volvon át a Tesláig. A debreceni gyár az Európában működő autógyárak kiszolgálója lesz.
A vállalat menedzsere arról is beszélt, hogy Debrecenben lítium-ionos akkumulátorokat gyártanak majd, konkrétan a cella és modulgyártás történik majd kelet-magyarországi üzemben, a legkisebb legyártott egység a cella, amelyeket modulokba rendeznek. Ezekből a modulokból szerelik össze az akkumulátorokat, azonban a munkafázisnak ezen részét már nem a CATL üzemében, hanem az autógyár saját összeszerelőüzemében végzik.
Az építkezések várhatóan a nyár elején indulhatnak meg, 2024-ben a próbaüzemre, 2025-re pedig a teljes kapacitáson történő termelésre állnak át.
Akkumulátorgyárak: a Fidesz szerint tavaly ezt is megszavazták az emberek
Miből fedezik az óriási áramszükségletet?
A gyár magas áramigényével kapcsolatban Zhang elmondta, a három gyáregység áramfogyasztását egységenként 80 MW-ra becsülik, a csúcs pedig a három fázis működése közben 300 MW lesz.
A CATL azonban saját áramtermelőkapacitásokat épít saját áramellátásának biztosítására, illetve PPA megállapodásokkal (zöld)erőművektől hosszútávú (20-30 év) szerződésekkel vásárolnak áramot, ezzel biztosítva a fenntartható, tiszta és biztonságos áramellátást.
Több mint tíz vállalattal folytatnak tárgyalásokat az együttműködés megteremtése érdekében. Ugyanakkor a CATL képes saját napelemerőműveket építeni, amelyek szintén megkönnyítik a költséghatékony működés biztosítását.
A gyár területén körülbelül 18 MW energiatermelés lehetséges, de be kívánnak fektetni telephelyen kívüli kapacitások építésébe is – ismertette a menedzser.
Automatizált lesz, de akkor ki fog itt dolgozni?
A debreceni gyár mindezek mellett teljesen automatizált lesz, a munkafolyamatok nagy részét a robotok végzik – részletezi a cikk.
Szükség lesz viszont a gépek működését felügyelő személyzetre, karbantartó szerelőkre, gépkezelőkre, technikusokra, mérnökökre. Az első időkben kínai szakemberek is érkeznek a gyár beindítását felügyelni, az idő előrehaladtával a tervezett 9000 fős létszám nagyrészét helyiekből szeretnék biztosítani.
A CATL mindezek mellett számos magas képzettséget igénylő munkahelyet teremt a vidéki Magyarországon – ígérte a cég képviselője, és hangsúlyozta, hosszú távon terveznek Magyarországon.