A déli városrészben, a repülőtér melletti területen már létrehoztak egy 24 megawattos kapacitású naperőművet az MVM-mel együttműködésben. Most újabb naperőmű létrehozásában gondokodik a város – tette közzé Balázs Ákos csütörtökön.
Debrecen városüzemeltetési és környezetvédelmi feladataiért felelős alpolgármestere arról is beszélt, hogy a város 2023-as költségvetése arra is tartalmaz forrásokat, hogy ezt a folyamatot tovább vigye, és a város saját területein alakítson ki saját üzemeltetésű napelemparkokat. Az alpolgármester elmondása szerint húsz évvel ezelőtt egy kilowattóra elektromos áram előállítása hazánkban 300-400 gramm szén-dioxid kibocsátásával járt. Mára ez az adat ez az adat 220-250 grammra javult, ami a naperőművek telepítésének is köszönhető.
A napelempark azért is szükséges, mert a város szeretné a buszok cseréjét tovább folytatni, s ezzel összefüggésben napelemparkok telepítésével gondoskodni újabb elektromos meghajtású buszok zöldenergiával való ellátásáról. 2019-es adatok szerint Debrecenben éves szinten 231.580 tonna volt az éves közlekedési eredetű szén-dioxid kibocsátás. Az utóbbi évek intézkedéseivel ezt már sikerült csökkenteni.
Balázs Ákos arról is szót ejtett, hogy amikor a városok a klímastratégiájukat tervezik, figyelembe kell venniük az EU-s irányelveket. A unió Fit for 55 elnevezésű jogszabály-csomagjának az a célja, hogy 2030-ra a károsanyag-kibocsátást 55 százalékkal csökkentse. Az alpolgármester hangsúlyozta, hogy Debrecenben eddig is számos lépés történt, s történik a jövőben is a közlekedési eredetű és a lakossági fűtésből eredő károsanyag-kibocsátás csökkentésére – a város 2023-as költségvetése is igyekszik ezekre a területekre koncentrálni.
Fotó: Papp László