A 471-es számú főút Debrecen belterületi, 2×1 sávos szakaszának (Sámsoni út) 2×2 forgalmi sávra történő fejlesztése március óta zajlik a Mátyás király utca és a Simon István utca közötti területeken. Az 1850 méter hosszú útbővítést a Debreceni Mélyépítő Holding Kft., a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt. és a Zemplénkő Kft. végzi el a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából.
A 471. számú (Sámsoni) út első 1 kilométeres szakaszára vonatkozó kiviteli terveket, amely a Kassai úti (4. sz. főút) csomópontnál kezdődik, a FŐMTERV Zrt. generáltervezésében készül. Ennek fő eleme a 100. számú vasútvonal keresztezésénél egy közúti aluljáró kialakítása.
A Sámsoni út (471. számú út) és a 100. számú vasútvonal keresztezésénél a jelentős – és várhatóan tovább növekvő – vasúti, közúti, illetve gyalogos forgalom már évek óta előrevetítette a különszintű átépítés szükségességét.
„Az aluljáró megépültével a gépjármű forgalom átvezetése mellett a kerékpárosok és a gyalogosok számára is biztosított lesz a folyamatos átjutás lehetősége a vasúti pályán”
-tájékoztatta a magyarepitok.hu-t Tóth Kinga, az Úttervezési Iroda team-vezetője és Izsó Norbert, a FŐMTERV Zrt. BIM Managere. A továbbiakban a két FŐMTERV-es szakember foglalja össze a tervezői munka részleteit, kihívásait.
A közúti aluljáró tervezési munkálatai 2023 nyaráig tartanak – eddig kell elkészíteni a létesítmény megvalósításához szükséges kiviteli terveket és megszerezni a szükséges engedélyeket, jóváhagyásokat. A tervezési feladat során a FŐMTERV látja el a generáltervezői tevékenységet. Egyes szakági terveket a Cívis Komplex Mérnöki Kft. és a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., míg a BIM munkarészeket a FŐMTERV munkatársai készítik.
A tervek szerint a Sámsoni út 2×2 forgalmi sávos kialakítású lesz, az aluljáróban az útpálya mellett a déli oldalon gyalogos járda, míg az északi oldalon kerékpárút épül. Ahhoz, hogy a Sámsoni út melletti telkeket az aluljáró megépülte után is meg lehessen közelíteni, párhuzamos szervizutakat alakítanak ki. A szervizutak és a vasúti pálya számára külön műtárgyak épülnek:
a vasútvonal két vágányát különálló acél alsópályás hídszerkezeten, míg a párhuzamos szervizutakat előregyártott vasbeton hídgerendás szerkezeten vezetik át.
A vasúton a szintbeni gyalogos átkelési lehetőség megszűnik, ezért az aluljáróból egy-egy új lépcsőkar vezet majd a felszínre a vasúti pálya mindkét oldalán. Annak érdekében, hogy a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak ne kelljen a közúti űrszelvény méretének megfelelő magasságkülönbséget megtenniük az aluljárón áthaladáskor, a járda és a kerékpárút magassági vonalvezetése eltér a közút magassági vonalvezetésétől.
Tekintettel arra, hogy a Sámsoni út 2×2 sávos keresztmetszettel épül át, a Mátyás király – Apafája utcánál lévő csomópont, hasonlóan a Kassai úti csomóponthoz, jelzőlámpás szabályozású lesz.
Látványtervek: Főmterv Zrt.