Ismét nekifutnak az új debreceni főpályaudvarnak

Helyi hírek

Érdemes megtanulni ezt az új mozaikszót: IMICS. Így becézik a Nagyállomás és környezetének megújítását célzó projektet. Az  Intermodális Közlekedési Központ neve jópár évvel korábban is febukkant már. Akkoriban többszintes főpályaudvart vizionáltak a debreceni Petőfi térre, de a megvalósításig sosem jutott a beruházás. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) közzétette az ajánlatkérést az elektronikus közbeszerzési rendszerben. Lássuk a részleteket!

Hirdessen nálunk! Megéri!

Alább a közbeszerzési rendszerben található tervekből idézünk részleteket, melyből kiderül, hogyan is nézhet majd ki a leendő főpályaudvar Debrecenben.

A tervezési feladat a Debrecen Intermodális Csomópont kialakításához szükséges projektelemek megtervezése beleértve a közútfejlesztési elemek, parkolóház-építési, épületbontási -építési -felújítási elemek, továbbá a buszpályaudvar kialakítása, az IMCS területének környezetrendezése, a közműépítések és az utastájékoztatás fejlesztésére vonatkozó tervkötetek kiviteli terv szintig történő kidolgozása.

Buszpályaudvar: A jelenlegi Nagyállomás buszmegállóhely átalakításával és a vasúti felvételi épület részleges bontásával egy új P+R parkolóház alakítandó ki, melynek utcaszintjén egy 17 db indítóállású, 7 db érkezőállású helyi és helyközi autóbusz állomást kell megtervezni. A parkolóház környezetében 23 db busz rövididejű tárolásának a lehetőségét is biztosítani kell.

Az „A” épület elbontásra tervek készítése és a helyén a parkolóház és a buszpályaudvar létesítendő, a „B” és „C” épületek rekonstrukciója és újraosztása tervezendő. Az elbontásra kerülő épületrész funkciói a megmaradó épületekbe áthelyezendőek. A felújítás során az utas funkciókat tartalmazó „B” épület építészeti kialakítása megőrzése javasolt.

Az előzetes tanulmányok alapján mintegy 3.850 m2 területen épületek bontását kell megtervezni, mintegy 11.700 m2 területű épületnagyság részleges belső bontása és átalakítása tervezendő és mintegy 9.300 m2 területű új állomási épületszárnyat kell megtervezni. Az „A” épület bontása miatt az épületben található, a MÁV állomás teljes energiaellátását biztosító, transzformátorház kiváltására csak vázlatterv szinten kell javaslatot készíteni.

Parkolók

A 115 db felszíni személygépkocsi parkolóállás kialakítása a vasúti felvételi épülettől délnyugatra eső Posta épület előtti területeken. 500 személygépkocsi számára többszintes P+R parkolóház tervezése a tervezési feladat részét képező buszpályaudvar területén. A parkolóház első emeletén kereskedelmi és szolgálati létesítmények elhelyezhetőségét biztosítani kell.

Az IMCS területén belül 10-10 db K+R és taxiállás és 210-250 B+R elhelyezésének a lehetőségét is biztosítani szükséges. A parkolóház kialakítása 4
szinten mintegy 16.450 m2-en tervezett.

Útépítés

A projekt érinti a 4. számú főút vasútállomás előtti szakaszát és a 47. sz. főút csatlakozó szakaszát, csomópontját.

Az állomás előtti szakaszon a 4. számú főút korrekciója tervezett, megfelelő megközelíthetősége érdekében turbókörforgalom alakítandó ki a 4. sz. főút Sumen utcai csomópontjának környezetében.

Ez a többsávos körforgalmú csomópont fogja biztosítani a 4-es és 47-es utak csatlakozását. Az autóbusz-állomáshoz, a parkolóházhoz és az ott elhelyezett kereskedelmi létesítményekhez a 4. számú főúton új, szintbeli, jelzőlám-pával védett gyalogos átkelőhely létesül.

Gyalogos és kerékpáros kapcsolatok biztosítása a Homokkert irányába

A Petőfi tér és a Homokkerti városrész közötti kerékpáros kapcsolatot az „A” aluljáró biztosítja. Jelen feladat során ennek 1. szakaszát kell megtervezni, amely a felvételi épület és a Petőfi tér közötti térszín alatti kapcsolatot biztosítja. Ezen tervezendő aluljárószakasz hossza a levelező rámpával együtt kb. 95m. Az itt megjelenő rámpa nagy alapterülete és elválasztó hatása miatt meg kell találni a megfelelő építészeti eszközöket a környezetbe illesztéshez. Az „A” aluljáró 2. és 3. szakaszát csak vázlatterv szinten kell megtervezni.

További tervezett gyalogos kapcsolatot biztosítana a Piac utcai irány továbbvezetésében a peronok irányába a „C” aluljáró. A jelen feladat során ennek 1. szakaszát kell megtervezni a felújításra és átépítésre kerülő „C” épület alatt kb. 33 m hosszban.

Vasúti energiaellátás

Az „A” épület bontása miatt az épületben található, a MÁV állomás teljes energiaellátását biztosító 2. számú transzformátorház, valamint a hozzá kapcsolódó kapcsolókert kiváltásra, az „A” épületszárnyon keresztül haladó 10kV-os és 0,4kV-os kábelszakaszok kiváltásásra vagy védelembe helyezésére kerülnek.

Villamos kapcsolat: Az 1-es és 2-es villamosok hurok fordulója, a remíz és a repülőtér felé vezető vágány kapcsolat és a megállóhelyek peronjának mérete, elhelyezése változatlan marad.

Utastájékoztatás

Az utastájékoztatás fejlesztése során az intermodális csomópont teljes területén, minden szintjén audio és vizuális tájékoztató rendszert kell megtervezni.

Környezetrendezés: A szabadterek és zöldfelületek minőségi átalakítása a következő öt jól elkülöníthető részen: Petőfi tér állomási előtér területe, Buszpályaudvar területe, 4. sz. főút, körforgalom és busztárolás környezete, Posta előtti terület, Zöldtető.

A feladatokat részletesen a szerződéstervezet és a feladatleírás tartalmazza. A bemutatott méretek a továbbtervezés során felülvizsgálandók és a tervezendő koncepcióhoz igazítandók. Emiatt a méretek akár jelentős mértékben is módosulhatnak. Az új létesítmények vagy meglévő létesítmények átépítéséhez szükséges közműkiváltások tervezése.

A leírás nem teljeskörű. A teljes dokumentációt itt érik el.

Fotó: korábbi látványterv az átalakításról

Gondok merültek fel az új debreceni főpályaudvar kivitelezése körül – közleményt adott ki az önkormányzat

21 helyett legalább 34 milliárdba fog kerülni a debreceni főpályaudvar

Az év végén lehetnek meg az intermodális központ engedélyes tervei