Komplex, több elemből álló fejlesztésével a város egyik nagyon régóta várt beruházása vette kezdetét február 15-én a Kishegyesi út 160. szám és a Határ út közötti szakaszon szennyvíz-nyomóvezeték kiépítésének munkálataival – tette közzé Papp László polgármester és Széles Diána alpolgármester február 16-ai sajtótájékoztatóján.
Ezt követi a Kishegyesi úton a Debrecen-táblától befelé indulva a csapadékvíz-elvezető hálózat ki-, illetve átépítése összesen 2,6 kilométer hosszan.
A hálózat kiépítésére a Kishegyesi útnak az autópálya irányába tartó szakaszán van szükség, hiszen ott még nincs ilyen. Ez az út fenntarthatóságát, illetve tartósságát is érdemben fogja a jövőben befolyásolni. Annak érdekében, hogy e munkálatok ideje alatt a járműforgalom kezelhető maradjon, az érintett útszakaszon 100 méteres szakaszokban bontják majd meg az úttestet, s egyszerre mindig csak ekkora szakaszokon lesz forgalomkorlátozás – hangsúlyozta Papp László.
A polgármester kiemelte, a Kishegyesi út fejlesztése komplex program, melynek része az út felújítása több, mint 2,3 kilométer hosszan, a „Debrecen” helységnévtáblától a Tegez utcáig tartó szakaszon.
A közlekedésbiztonság növelése érdekében két jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki a Kishegyesi út és a Határ út, valamint a Kishegyesi út és a Pósa utca kereszteződésében. A Határ úti csomóponthoz kapcsolódóan egy szakaszon szélesítik is majd a Kishegyesi utat.
A Kishegyesi úton a Császár Péter utca és a National Instruments (NI) bejárata között sávbővítés fogja szolgálni a kereszteződések forgalomszervezését. Papp László ugyanakkor hangsúlyozta, hogy bár a Kishegyesi úton burkolatmegerősítés és helyenként szélesítés is történik, de az út nem lesz kétszer két sávos.
Új mederben a szennyvíz
Mindezeken túl megvalósul a Kishegyesi úti és a Határ úti szennyvízcsatorna, illetve azok műtárgyainak és elektromos vezérlésének kiépítése is. Összesen több, mint 1 kilométer hosszan épül kerékpárút – a Kishegyesi út mentén 770 méter hosszan, 2,75 méter szélességben gyalog- és kerékpárút a Tegez utcától az NI Kishegyesi út felőli bejáratáig, valamint a Határ út mentén 263 méter hosszan, ugyancsak 2,75 méter szélességben a Kishegyesi úttól az NI Határ úti gazdasági bejáratáig.
A Kishegyesi úti komplex beruházás bruttó 1 milliárd 904 millió forintba kerül, kivitelezői a Debreceni Mélyépítő Holding Kft., a „Ke-Víz 21” Zrt. és a Zemplénkő Kft. A munkálatok befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 7., de Papp László szerint a kivitelező 2022 végére elkészül.
Nem része ugyan ennek a beruházásnak, de ki fogja egészíteni a Kishegyesi út Derék utcai kereszteződésének átépítése, ami 2022 márciusában indul a D-Profil Kft. kivitelezésében. A Derék utcán egy külön jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki a Kishegyesi útra, a belváros irányába. Ez a tócóskerti és tócóvölgyi lakótelepek irányából könnyíti majd meg a kifelé közlekedést. Ebben a csomópontban egy bizonyos szakaszon kerékpárút-építésre is sor kerül, ami beköti majd a lakótelepek kerékpáros-közlekedését a Kishegyesi úti kerékpárút-hálózatba.
Az említett beruházások kapcsán Papp László az érintett városrészben élők és erre közlekedők megértését kérte – hiszen az építési munkák kellemetlenséggel, forgalomkorlátozásokkal, torlódásokkal járnak –, de a fejlesztésnek köszönhetően minőségi változás következik majd be ennek a városrésznek a közlekedésében is.
Amint azt Széles Diána alpolgármester – az érintett terület önkormányzati képviselője – elmondta, nagy esemény ez a körzet életében, hiszen talán a legjobban várt fejlesztés indul el a Kishegyesi út felújításával. Külön is megköszönte azt a türelmet, melyet az ebben a városrészben lakók eddig tanúsítottak, hiszen évek óta vártak arra, hogy minden olyan elem megvalósulhasson, ami az itt élők igényeit ki tudja szolgálni.
Veszélyes csomópontokat alakítanak át
A legfontosabb ezek közül a Kishegyesi út és a Pósa utca kereszteződésének forgalomirányító jelzőlámpás csomóponttá alakítása. Aki erre jár, az tudja, nagyon nagy itt a forgalom, s a gyalogosokra és a kerékpárosokra nem mindig vannak tekintettel a gépjárművezetők. Az, hogy a közeljövőben kerékpárúton, lámpás biztosítással tudnak majd itt – valamint a Kishegyesi út és a Határ út kereszteződésében is – közlekedni a kerékpárosok, valamint a gyalogosok, óriási jelentőségű fejlesztés.
Az alpolgármester örömének adott hangot annak kapcsán is, hogy a Kishegyesi út mentén gyalog- és kerékpárút épül. A terület óriási problémájaként említette a csapadékvíz-elvezetést, amit most majd professzionális módon, zárt rendszer alkalmazásával meg lehet oldani, ezzel – valamint a korábban említett fejlesztésekkel – az eddiginél kulturáltabb, otthonosabb környezetet biztosítva az itt élőknek. Széles Diána mind Papp László polgármesternek, mind Kósa Lajos országgyűlési képviselőnek megköszönte, hogy rengeteget tettek azért, hogy a Kishegyesi úti komplex beruházás megvalósulhasson. 2021 októberében Debrecen közgyűlése pedig a város költségvetéséből közel 140 millió forinttal támogatta a fejlesztést.
Mint az a sajtótájékoztatón újságírói kérdésre adott válaszként elhangzott, hogy a Kishegyesi út Derék utca és a Tegez utca közötti szakaszának fejlesztését a 2021-2027-es európai uniós fejlesztési ciklusban, szintén pályázati forrás felhasználásával kívánja majd megvalósítani a város.
Fotók: debrecen.hu
Útfelújítás és -szélesítés, plusz buszmegálló-átépítés is lesz a Kishegyesi úton