A Magyar Fogorvosok Egyesülete és az Orbit idén is folytatja tavaly indított szájhigiéniai oktató kampányát. Bár a tavalyi kampány minden tekintetben sikeresnek bizonyult, továbbra is szükség van a magyar lakosság ismereteinek bővítésére a gondos szájápolás területén, összegezték a kampány szervezői. Ezért az idei évben regionális kutatással, lokális aktivitásokkal és az Orbit neve által fémjelzett, szülőknek szóló, gyerek szájhigiéniai edukációs kampánnyal szélesítik ki a kampányt.
2014 márciusában indult az MFE és az Orbit közös szájhigiéniai oktató kampánya, melynek célja a magyar lakosság megfelelő és informatív tájékoztatása a körültekintő szájhigiéniával kapcsolatban. A kampány szükségességét a 2014 év elején elvégzett megközelítőleg 1300 fős országos, reprezentatív kutatás indokolta, amely lesújtó eredményeket mutatott a 14 és 50 év közötti lakosság e témában való ismereteiről, attitűdjéről és szokásairól.
Az elmúlt másfél évben a szervezők több frontos támadást indítottak a szájhigiéniai edukáció területén, hogy elérjék elsődleges célkitűzésüket, a magyar lakosság szájápolási tudás szintjének javítását, száj-, és fogápolási attitűdjének, illetve rágózási szokásainak megváltoztatását.
Országos eredmények 2015
A 2015-ös megismételt kutatás alapján figyelemreméltó eredmény, hogy országos szinten összességében a 14-50 éves lakosság túlnyomó többsége (83%) találkozott legalább egyszer szájhigiénia témájú hírrel az elmúlt egy évben. A nőknél, valamint a 14-24 évesek körében ráadásul ez az arány még magasabb, 90 százalék körüli volt. A száj-és fogápolást fókuszba állító hírek esetén a megkérdezettek több mint fele szükségesnek tartotta, hogy folyamatosan halljanak, olvassanak erről a témáról, mivel a cikkek komoly problémákra világítanak rá, és azzal is egyetértettek a válaszadók, hogy a száj-és fogápolással kapcsolatos hírek érdekes összefüggéseket tárnak fel. A cukormentes rágógumi fogyasztásával kapcsolatban a megkérdezettek 31%-a azt nyilatkozta, hogy olyan érdekes, komoly összefüggésekre rávilágító anyagokkal találkoztak a médiában, amelyekről eddig még nem hallottak. A megkérdezettek 73%-a nyilatkozott úgy, hogy még több gyermek szájhigiéniával kapcsolatos információt olvasna szívesen, 32%-uk pedig a szájhigiénia és a rágózás összefüggéséről szeretne többet hallani.
„Én fogorvosként legfontosabbnak a prevenciót tartom, aminek nagyon fontos része az edukáció is. Fontos, hogy minél több emberhez jussanak el az üzeneteink, minél többen tanulják meg a helyes fogápolási technikákat, hogy tudatosan figyeljenek oda az emberek a szájhigiéniájukra. Ennek az oktatását minél fiatalabb korban el kell kezdeni, mert felnőttkorban a szájhigiénia javítása, a szokások megváltoztatása már sokkal nehezebb. Végül, de nem utolsó sorban nem szabad megfeledkeznünk a rendszeres ellenőrzésről sem! Éves viszonylatban az a kétszer egy óra, amit tanácsos a fogászati rendelőben féléves ellenőrzésre, esetleg fogkőtisztításra fordítani, nem nagy dolog, viszont sokkal jobb lesz tőle a közérzetünk és a szájhigiéniánk”. – mondta el Dr. Balsai Tamás, fogszakorvos
Északkelet Magyarország
Bár Magyarország északi részén egyértelmű javulás követhető nyomon a szájhigiéniai tudatosság tekintetében, van még hová fejlődnie a régiónak. A Hajdú-Bihar megyében élők 65%-a legalább naponta kétszer megmossa a fogát, 34%-uk viszont csak napi egyszer. Ha fogtisztításról van szó 90%-uk a hagyományos fogkefét részesíti előnyben, de 43%-uk használ rendszeresen szájvizet, 19%-uk pedig fogselymet is. Viszonylag magas (20%) az elektromos fogkefét használók arány is. Ugyanakkor a rendszeres fogászati ellenőrzésre járók aránya messze elmarad az országos átlagtól, a válaszadók 42%-a nyilatkozott úgy, hogy több mint egy éve járt utoljára fogászati ellenőrzésen. Az étkezések közötti cukormentes rágógumi fogyasztásában is elmarad az országos átlagtól az északi régió, a megkérdezetteknek csupán 45%-a fogyaszt heti rendszerességgel rágógumit.
Az északi régióban élő válaszadók 76%-a nyilatkozta azt, hogy a szájhigiéniai edukáció hatására pozitív változás történt szájápolási szokásaikban és általában nagyobb hangsúlyt fektetnek a fogápolásra.
Az MFE-Orbit szájhigiénia kampányának központi eleme a szájápolással kapcsolatos legfontosabb tudnivalók gyűjtőoldalaként definiált www.szajharmonia.hu microsite, mely az Orbit jóvoltából ősztől kiegészül, egy gyermekes szülőket megszólító aloldallal, gyerekszáj névvel. Az oldalon a szájhigiéniával kapcsolatos kutatási eredmények, érdekességek és ismeretterjesztő cikkek mellett olyan hasznos funkciók is segítik a felhasználókat, mint az országos „Fogorvoskereső” adatbázis, vagy a „Szakértő válaszol” menüpont, ahova bárki fordulhat személyes panaszával.
A 2014. és 2015. évi Szájhigiéniai Kutatás teljes anyaga megtalálható a www.szajharmonia.hu weboldalon a szájtudomány menüpont alatt.