A kiskereskedelmi hálózatok közül elsőként a Praktiker lánc üzleteiben válik országosan elérhetővé a magyar fejlesztésű qvik mobilfizetési megoldás, amely csütörtöktől a társaság teljes hálózatában, 23 egységében lesz használható – jelentette be Flórián László, a Praktiker vezérigazgatója hétfőn sajtótájékoztatón, Budapesten.
Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalomért, készpénzlogisztikáért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója elmondta, a Magyar Nemzeti Bank célja a digitális fizetési megoldások népszerűsítésével, hogy csökkenjen a pénzforgalom összköltsége, ami nemzetgazdaságilag is kimutatható előnyökkel jár. A vevőknek a qvik fizetés ingyenes, a kereskedők számára a kártyás fizetésekhez képest alacsonyabb költséggel jár.
Felidézte, hogy
a jegybanknál folyamatosan dolgoznak a pénzügyi infrastruktúra megújításán, amire jó példa az azonnali fizetések 2020-as bevezetése, ezen keresztül tavaly már több mint 200 millió ilyen tranzakciót indítottak Magyarországon.
E folyamat része a qvik fizetés, amely hazai fejlesztésű, megbízhatóan működő digitális mobilfizetési megoldás. A jegybank célja, hogy a következő években kiépüljön ez az ökoszisztéma, és pár éven belül mindenhol lehessen qvikkel fizetni.
Ezt már több mint 30 ezer, főleg online boltban lehet használni, most a fizikai bolthálózatok követhetnek. A jegybank várakozása szerint jövő év első felében a qvik fizetést további két-három kereskedelmi láncnál is bevezethetik – tette hozzá.
Al-Absi Gáber Seif, a SimplePay Zrt. vezérigazgató-helyettese kifejtette: több mint egy évvel az indulás után már 1 milliónál is több qvik fizetési tranzakciót regisztráltak, és több területen már 10 százalék körül penetrációt értek el.
A gyakorlatban a qvik mobilfizetés fizikai, bolti környezetben úgy néz ki, hogy a pénztárgép vagy a bankkártyaterminál kijelzőjén megjelenő qvik fizetési opció kiválasztása után megjelenik egy QR-kód, amit mobiltelefonnal kell beolvasni, majd jóváhagyni.
Bessenyei Attila, a kasszarendszerek integrációját biztosító Laurel Kft. ügyvezetője elmondta, hogy 2017 óta működnek együtt a barkácslánccal, az új elektronikus fizetési rendszer bevezetése a Praktiker bolti hálózatában mérföldkő volt ebben. A qvik fizetés és a hozzá kapcsolódó grafikus vevőkijelzők bevezetésével a Praktiker újabb lépést tett az e-nyugta megfelelés irányába.
Flórián László kiemelte: a Praktiker 1998 óta van jelen a magyar piacon, 2016 óta a Wallis Csoport tulajdonban áll, hat fővárosi és Budapest környéki, valamint 17 vidéki lokációval, 1500 munkavállaóval működik és az elmúlt két évben három új áruházat nyitottak.
A Praktiker 15 éve indította el a webáruházát, amely mára 10 milliárd forintos forgalommal piacvezető a barkácspiacon. A webshopban augusztusban elindított qvik fizetési megoldás novemberben a forgalom közel 9 százalékát adta – közölte az MTI kérdésére.
Megjegyezte: a fizikai bolthálózatban is gyors, biztonságos, kényelmes és ingyenes vásárlást biztosít a qvik.
A Praktikernél folyamatosan fejlesztik a digitális megoldásokat, idén adták át a bolti navigációt segítő applikációt és a tervek között szerepel, hogy a qviket a mobil applikációba is integrálják.
A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a Praktiker 88,116 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta a tavalyi évet az előző évi 85,926 milliárd után. Az adózott eredmény 1,427 milliárd forintról 519,265 millió forintra esett ugyanebben az időszakban.





