Orbán Viktor és a kínai BYD autógyár vezetősége

Megállíthatatlanul terjeszkednek a kínaiak Magyarországon

Gazdaság

A BYD dinamikusan terjeszkedik Magyarországon, három új márkakereskedéssel bővíti hálózatát, miközben a szegedi gyár várhatóan 2025 második felében elindítja a termelést – írja az Economx.

Hirdessen nálunk! Megéri!

Az új üzem több ezer munkahelyet teremt, és segít elkerülni az EU által Kínában gyártott járművekre kivetett vámokat. Bár a kínai autómárkák piaci részesedése hazánkban még korlátozott, a BYD növekedése és beruházásai révén hamarosan meghatározó szereplővé válhat Magyarországon.

Új kereskedések és gyártási tervek

2024 decemberében a BYD bejelentette, hogy három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi jelenlétét: a győri AutoWallis, a pécsi Schneider Autóház és a szegedi Duna Autó egységei 2025 első negyedévében nyitják meg kapuikat. Michael Shu, a BYD Europe ügyvezető igazgatója szerint céljuk, hogy országos hálózatot hozzanak létre, és további kereskedésekkel bővüljenek.

A 2023-ban bejelentett szegedi gyár a vállalat első európai termelési helyszíne lesz, ahol teljesen elektromos járműveket és plug-in hibrideket gyártanak majd. A gyár 1200–1500 milliárd forintos beruházással készül, és körülbelül 10 000 embernek biztosít munkát. Az itt gyártott modellek mentesülnek az uniós vámok alól, amelyek 2023 októberében léptek hatályba, akár 35,3%-os mértékben terhelve a Kínában gyártott elektromos autókat.

Kiemelt modellek és foglalkoztatás

Stella Li, a BYD európai vezetője elmondta, hogy az elsőként gyártott modellek a Dolphin és az Atto 3 lesznek. A szegedi üzem már elkezdte a munkaerő-toborzást, ahol 1800–2000 eurós átlagbért kínálnak, amely a magyar ipari átlag felett van. A gyár a teljes gyártási folyamatot helyben valósítja meg, kivéve az akkumulátorgyártást és vegyipari tevékenységeket.

Sikerek és növekedés

A BYD 2024 első 11 hónapjában 3,741 millió járművet értékesített, túlszárnyalva a kitűzött célokat. Az év harmadik negyedévében 1,13 millió eladott autóval a világ hatodik legnagyobb autógyártójává lépett elő, megelőzve a Fordot és a Hondát. Negyedéves bevétele 28,24 milliárd dollár volt, ezzel az elektromos autók piacán már a Tesla elé került.

Magyarországi helyzetkép

A BYD Atto 3 modellje 2024 végéig 497 darabos eladással a negyedik helyet szerezte meg a magyar villanyautó-piacon. Bár jelenleg a Tesla vezeti az eladási listát, a BYD több másik modellje is erősödik, mint például a Seal vagy a Dolphin. Az új márkák megjelenése, köztük az Omoda és a Jaecoo, tovább színesíti a magyar piacot, és előrevetíti a kínai gyártók térnyerését.

A Seres Group, amely 2024 első négy hónapjában több mint 100 ezer autót adott el Kínában, szintén ambiciózus tervekkel érkezett Magyarországra. Márkakereskedéseinek számát 10–15 darabra kívánja növelni, és 1000–1200 eladott autót tervez az első teljes évben.

Kínai dominancia a villanyautók piacán

A BYD immár második éve vezeti a kínai autópiacot, és globálisan is növeli részesedését. Az EU piacán az új vámok ellenére versenyképes, amit az európai gyártási stratégiája tovább erősít. Magyarországon a beruházások és a kedvező ár-érték arányú modellek révén a BYD a villanyautók piacának egyik meghatározó szereplőjévé válhat a közeljövőben.