Koncz Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családügyi államtitkára november elején bejelentette: minden vidéki bölcsődébe műanyag kismotorokat osztanak szét a „Családbarát Magyarország” program keretében. Azóta fideszes politikusok járják az intézményeket, és kampánycélokra használják a közpénzből beszerzett játékokat.
Fotó: Facebook/Antal Szabolcs
Hajdú-Bihar megye 3-as számú választókerületében Antal Szabolcs hajdúsámsoni polgármester, a fideszes Tasó László utódja kampányolt nemrég gyerekekkel és kismotorokkal:
Az Átlátszó közérdekű adatigényléssel próbálta megtudni, pontosan mennyibe kerül a program, honnan szerzik be a kismotorokat, és mely településekre mennyit visznek. A KIM a törvényi határidőn túl válaszolt, érdemi információkat azonban nem adott: mindössze annyit közölt, hogy „közel 55 ezer gyermekhez jutnak el az eszközök”, és a szerződés megtalálható az EKR-ben.
A dokumentum szerint a minisztérium nettó 2,8 milliárd forintos keretszerződést kötött november 18-án a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media és Lounge Design cégekkel. A megbízás egy 75 milliárdos NKOH-tender része, és 2027 januárjáig érvényes. A KIM a keretösszeg 70 százalékának, közel 2 milliárd forintnak a lehívását vállalta.
Bár a szerződés nem nevesíti a kismotorokat, csak „reklámajándékokat”, a kapcsolódó rendezvénytípusok – roadshow-k, családi napok, sajtótájékoztatók – alapján egyértelmű, hogy a program a Koncz által bemutatott kampányhoz kapcsolódik. A politikusok az elmúlt hetekben sorra jelentek meg a bölcsődékben, gyakran a gyerekekkel fotózkodva az átadásokon.
Hogy pontosan mennyibe kerültek a kismotorok, továbbra sem tudni. Piaci áruk néhány ezer forint, így akár a KIM által említett 55 ezer gyermek esetén is néhány százmilliós költségről lehet szó – jóval kevesebbről, mint a teljes 2,8 milliárdos keret.
A minisztérium nem válaszolt érdemben az Átlátszó kérdéseire, ezért a lap panaszt tesz az adatvédelmi hatóságnál.





