Hajdú-Biharban is “háborúpártizza” a fideszes média az ellenzékieket

Ország

“Brüsszel” által pórázon vezetett Magyar Péterrel ábrázolja a “háborúpártinak” titulált tiszásokat a fideszes média. Orbán Viktor természetesen – mint ahogy ő maga is rendre érezteti – a magyarságot, a nemzetet képviseli a montázsokon.

A nyaloncmédia (köztük a hajdú-bihari is) ezzel igyekszik ráerősíteni a miniszterelnök szavaira, miszerint “nekünk lesz egy Békemenetünk, és legy egy háborús menet október 23-án“.

Török Gábor politikai elemző kemény kritikával illette a propagandát:

“Ha egy politikai szereplő, jelen esetben az ország miniszterelnöke, saját oldalára kitesz egy ilyen képet, azzal magát minősíti – egészen pontosan majd a szavazói eldöntik, hogy mit gondolnak róla, a politikai kockázat és a felelősség az övé. Nem is hiszem, hogy ezt zsűrizni kellene bárkinek – különösen nem egy elemzőnek, akinek szerintem nem az a feladata, hogy saját ízlése alapján a politikában jókról és rosszakról beszéljen. Voltak már bunkó és színvonaltalan képek, posztok, mondatok sokfelé, lelkük és persze támogatottságuk rajta. Ha azonban egy megyei napilap vagy éppen a közpénzekből működő állami sajtó mutatja, hirdeti, terjeszti tovább, ott bizony jogosan merül fel a kérdés, hogy nevezhető-e még újságnak és az ott dolgozók újságírónak. Fiatalon három-négy évig dolgoztam egy megyei napilapnál, azt biztosan tudom mondani, ha akkor egy ilyen megjelent volna az újságban mondjuk Antall Józsefről, Orbán Viktorról vagy akár Horn Gyuláról, pártállástól függetlenül biztosan távozott volna legalább a fél szerkesztőség”

írta Facebook-oldalán Török.

Közös közleményben reagált Lakner Zoltán és Ruff Bálint is:

“Tudtuk, hogy előbb-utóbb eljön ez a pillanat – az AI-képalkotás megjelenése a politikai kampányban csak idő kérdése volt. Mostanra tény: a mesterséges intelligencia által generált képek is a Fidesz kampányeszköztárának részévé váltak.”

Lakner Zoltán és Ruff Bálint közös közleménye szerint ez a fejlemény nem önmagában meglepő, hiszen a kormánypárt mindig is a legmodernebb technológiákat vetette be választási kampányaiban. Az igazi kérdés inkább az, hogy mire használják ezeket az eszközeket – a jelek szerint ismét a társadalmi megosztás erősítésére.

A politikai elemzők szerint a kormányoldal újra elővette a régi, bevált ellentétpárokat – „magyar–Soros”, „rezsicsökkentés–rezsinövelés”, „migránspárti–hazafi” –, és most új szintre emelte a kampányretorikát. Orbán Viktor az ellenzéket, illetve a vele nem szimpatizáló választókat „háborúpártiaknak” nevezte, amivel a fél országot gyakorlatilag a nemzeten kívülre helyezte.

Laknerék szerint ez a retorika veszélyes:

„Orbán nem miniszterelnökként képviseli az egész országot, hanem pártelnökként bélyegez meg mindenkit, aki nem vele tart.”

Kiemelik, hogy a ’56-os forradalom évfordulójának közeledtével különösen visszás az ilyen kommunikáció, hiszen a történelmi esemény épp a megosztottság és a propaganda elleni kiállásról szólt.

A szerzők arra figyelmeztetnek: „Amikor a kormány az 1956-os forradalom emlékére tervezett ellenzéki megmozdulást Háborúpárti Menetnek nevezi, az már nemcsak politikai üzenet, hanem morális határátlépés is.”

Fotó: Török Gábor