Kiss László és Barcsa Lajos 4-es főút négysávosítása

Miért nem élvez prioritást a Debrecen és Hajdúszoboszló közötti “halálút” négysávosítása? Barcsa Lajos válasza Kiss Lászlónak

Helyi hírek

Lesz-e valaha négysávos a 4-es főút Debrecent Hajdúszoboszlóval összekötő szakasza? Még most sem tudni semmi biztosat, így hát a témát időről időre újramelegítő Kiss László felkérdezte Barcsa Lajost, az ügyben illetékes debreceni alpolgármestert a megyei közgyűlés legutóbbi ülésén.

A momentumos képviselő az alábbi kérdéseket szegezte Barcsának:

Ez a projekt miért nem került be a top 5 Debrecent érintő állami fejlesztések közé?

Miért nem élvez prioritást a naponta nemritkán húszezres és azt meghaladó járműforgalmat lebonyolító 4-es számú út 2×2 sávosítása Hajdúszoboszló és Debrecen között?

Miért kockáztatja az emberek életét a kormány több mint 10 éve azzal, hogy nem szélesíti 2×2 sávosra a 4-es főutat?

Miért nem látják be, hogy egy 2×2 sávos, szalagkorláttal elválasztott autóúton a leghalálosabb, frontális ütközéseket szinte teljesen ki lehetne küszöbölni?

Miért hazudják azt, hogy “küszöbön a 4-es út 2×2 sávosítása”, ha a valóság ennek homlokegyenest ellentmond?

– mindez az ellenzéki képviselő Facebook-bejegyzésében is olvasható.

Érdeklődésünkre Kiss László úgy fogalmazott, nem érti, miért szerencsétlenkednek ennyit egy mindössze 12 kilométeres, de annál jelentősebb útszakasz ügyében.

Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi volt Barcsa Lajos válasza, erre Kiss azt felelte, a debreceni alpolgármester lényegében Lázár János korábbi nyilatkozatát ismételte el. Idézzük:

A projekt előkészítéseként a jelenlegi feladat a meglévő építési engedély alapján a kiviteli tervek elkészítése. Ennek keretében a 4. sz. főút Hajdúszoboszló – Debrecen közötti szakaszának 2×2 sávra történő bővítésének tervezése történik 12,1 km hosszon, 3 db különszintű csomóponttal.

A fejlesztés Hajdúszoboszló elkerülő keleti csomópontja és Debrecen István úti csomópontja közötti szakaszon történne, az M35 autópálya csomópont, valamint a Debrecen, Határ út térségében már meglévő négysávos szakaszokhoz való csatlakozás biztosítása mellett. A kiviteli tervek elkészítéséig tartó tervezési feladatok 2021. december végén kezdődtek meg, amely tervezetten 2023. IV. negyedévben zárul.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium elkötelezett a projekt lehetőség szerinti, mielőbbi folytatását illetően. Ezügyben több körben került már sor sikeres egyeztetésre, mind Pajna Zoltánnal, a Hajdú-Bihar Vármegyei Önkormányzat közgyűlési elnökével, mind pedig Bodó Sándor országgyűlési képviselő úrral.

Ugyanakkor a további előkészítési (területszerzés és területelőkészítés), valamint megvalósítási feladatok elvégzésére – a költségvetési egyensúly fenntartása érdekében – csak a központi költségvetésből kigazdálkodható fejlesztési források rendelkezésre állása esetén, a Kormány támogató döntése birtokában tud sor kerülni.

Tájékoztatom, hogy döntés és forrásbiztosítás esetén a kivitelezési közbeszerzési eljárás legkorábban 2024. I. negyedévben indítható meg. Az eredményes közbeszerzési eljárás esetén a Vállalkozási Szerződés hatálybalépésétől számítva a kivitelezés becsült átfutási ideje mintegy 32 hónap.

Kiss László szerint a válasz  alapján kijelenthető, hogy a 4-es főút négysávosítására nem áll rendelkezésre forrás, továbbá él a gyanúperrel, hogy “Lázár Jánosnak konkrétan fogalma sincs róla, hogy melyik útszakasz melyik”. Ezt szerinte Lázárnak az M4-es autóúttal kapcsolatos korábbi furcsa okfejtése is alátámasztja. A miniszter ugyanis azt mondta:

“A cél Karcag elérése, már csak azért is, mert a pénzügyminiszter karcagi… és utána pedig Debrecen elérése…”

Holott az M4-es nyomvonala a tervek szerint a Cegléd – Szolnok – Karcag – Püspökladány – Berettyóújfalu – Nagykereki – Nagyvárad útvonalon teremtene kapcsolatot az észak-erdélyi A3-as autópályával.

Természetesen Lázár János gondolhatott arra is, hogy Debrecen elérése az M35-ös autópálya közbeiktatásával történne, de tudomásunk szerint utólag sem korrigálta tévedését/bakiját.

Kiss László a Debreceni Napnak elmondta, Barcsa Lajos is ugyanazt a “népmesei fordulatot” adta elő, amit korábbi levelére válaszolva Lázár János is. Ennek pedig mindössze annyi az üzenete, hogy “remélik, lesz forrás, azt nem tudják honnan, de remélik”.

Ne csak ígérgetés legyen a Sárrét fejlesztése! – interjú Kiss Lászlóval, Püspökladány és körzete ellenzéki jelöltjével

Lázár: Debrecen főváros lesz