Megújult a szóló autóbuszflotta Debrecenben, de mi lesz a régi buszokkal? Megkérdeztük

Helyi hírek

Befejeződött a szóló autóbuszok cseréje. A DKV Zrt. 2024. év végéig tartó flottacsere programjának keretében forgalomba áll az utolsó 10 darab Mercedes-Benz Conecto szóló autóbusz. A járműveket ünnepélyes keretek között 2023. szeptember 22-én adta át az Inter Tan-Ker Zrt. a DKV Zrt.-nek. Ezt követően a Volvo Alfa Cívis 12-es szóló autóbuszok október 1-től búcsúznak Debrecen utcáitól – közölte a vállalat.

A flottacsere 2022. január 3-án kezdődött, 30 db szóló alacsonybelépésű Mercedes-Benz Reform és 4 db alacsonypadlós, csuklós Mercedes-Benz Conecto típusú jármű forgalomba állításával. Az elmúlt másfél évben, a fentieket további 6 db csuklós Conecto, valamint 29 db szóló Conecto típusú autóbusz követte, melyek mind teljesen alacsonypadlós kivitelűek. Az autóbuszokat a debreceni helyi közösségi közlekedés üzemeltetésébe 2009-ben bekapcsolódó Inter Tan-Ker Zrt. adta át a DKV Zrt. részére.

Az utasok körében népszerű járművek EURO6-os dízelmotorral rendelkeznek, háromajtós kivitelűek, és 12 méter hosszúak. Az autóbuszok klimatizáltak, valamint Free-WiFi-vel és külső-belső akusztikus utastájékoztatóval felszereltek, tágas belső térrel, 80 álló és 27 ülőhellyel rendelkeznek. Az új szólóautóbuszokon kamerás biztonsági rendszer van.

Az új járművek érkezésével a város közlekedéstörténetének egy szakasza lezárult. Búcsúznak Debrecen utcáitól a Volvo szólóautóbuszok. A járművek 14 éven át álltak az utasok szolgálatában. 2009-ben a Volvo szóló autóbuszokból 100 darabot állított forgalomba a Cívisbusz Konzorcium, melyek abban az időben a legmodernebbek voltak. A Volvo Cívis 12-es típusú autóbuszok 72 álló és 28 ülőhellyel és EURO5-ös motorral, klímával és külső-belső akusztikus utastájékoztatóval rendelkeztek.

Ezek a járművek a régi korszerűtlen magaspadlós Ikarusokat váltották le. Az akkori buszcserével 5 tonnával csökkent a károsanyag kibocsátás évente Debrecenben. Az elmúlt 14 évben a Volvo szóló autóbuszok csaknem 76 millió km-t tettek meg, a járművek átlagos futásteljesítménye 800.000 km volt. Kettő rekorder járműve van a flottának az LMG-051-es és a 053-as autóbuszok, ezek 1.000.000. km-nél is többet futottak. Ez annyit jelent mintha az autóbuszok huszonötször kerülték volna meg a Földet, vagy két és félszer elmentek volna a Holdra.

Az új Mercedes-Benz Conecto szóló és csuklós, valamint Mercedes-Benz Reform 500 LE szóló autóbuszoknak a Volvokhoz képest átlagosan 20 %-kal alacsonyabb a fogyasztása, így a CO2 kibocsátása is ötödével alacsonyabb.

A dízel szóló autóbusz flotta tavaly augusztusban, kiegészült 12 db Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbusszal is, amiket szintén az Inter Tan-Ker Zrt. cégcsoportja adott át. A járműcsere program folytatásaként jövőre további 40 db, csuklós Mercedes-Benz Conecto típusú autóbusz áll majd forgalomba. 2024. év végére Debrecenben, a helyi közlekedésben kizárólag egységes, Mercedes-Benz gyártmányú autóbuszokból álló flotta szállítja majd az utasokat.

Mi lesz a kiszuperált buszok sorsa?

Úti Csaba, az ITK Zrt. közlekedési-üzletágvezető helyettese kérdésünkre elmondta, a lecserélt buszokat meghirdetik, és eladják. Emlékeztetett, a járművek 14 évesek, így még használható állapotban vannak. A műszaki hibás buszokat alkatrészként hasznosítják majd.

Arra a kérdésünkre, hogy miért éri meg a DKV-nak lízingelie a buszokat, Úti Csaba azt felelte, a város és az ITK olyan gazdasági konstrukciót dolgozott ki, amivel előnyös működtetési szerződést tudnak biztosítani Debrecen számára. 2009-ben kezdődött az első, és 14 év után újra ezt a megoldás találták a legjobbnak.