CATL épül Debrecennél

64 millió forintjába kerül az államnak egyetlen akkumulátorgyári munkahely létrehozása

Gazdaság

1050 milliárd forint állami támogatást fizetett ki a magyar kormány néhány év alatt a hazánkba települő külföldi akkumulátorgyárak részére – derül ki a G7 elemzéséből. A gazdasági portál arra jutott, hogy a legnagyobb tétel ebből a CATL debreceni gyárépítése.

Hirdessen nálunk! Megéri!

Mint írják, könnyen lehet, hogy nem minden forrást leltek fel, így az 1050 milliárd forintra alsó határként érdemes tekinteni. Ráadásul a valószínűsíthető további fejlesztés nyomán további százmilliárdos tételek várhatók.

Alapvetően négy nagy projektről esik akkumulátoros cégek kapcsán szó:

  • A dél-koreai Samsung gödi telephelyén 2700 új munkahely létrehozását ígérték, és már 2017-ben átadták az első ütemet, de a gyár azóta is bővül.
  • A szintén dél-koreai SK akkumulátorgyárát 2020-ban adták át Komáromban, az iváncsai üzem idén indítja a termelést. Ezek ezer, illetve 2,5 ezer új munkahelyet ígérnek.
  •  A CATL kínai vállalat debreceni üzeme ugyan még csak terv, de itt 9 ezer új munkahelyet ígérnek.

A magyar kormány ezekhez a nagy projektekhez jelentős forrásokkal járult hozzá. Ennek kapcsán a legtöbbet az egyedi kormánydöntésekről (ekd) lehet hallani. A Samsung 35 milliárdnyi támogatást kapott, az SK ON és SK Battery 113 milliárdot, a kínai sajtóból származó információk alapján a CATL pedig már 320 milliárd forintot. Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa.

A G7 az Európai Bizottság adatbázisában is megvizsgálta, hogy milyen projektekre és mekkora támogatást adnak.

A három nagy akkumulátorgyár mellett az akkumulátorgyártáshoz és az elektromos járműgyártáshoz szorosan kötődő projekteket is megvizsgáltak. Ha csak a KKM kimutatásait vizsgáljuk, akkor 193 milliárd forintnyi támogatást találunk. Az EU adatbázisában 205 milliárdnyit. Mindkét adatbázisban volt olyan támogatás, ami a másikban nem szerepelt, ha mindent összesítünk, akkor 21 vállalat 242 milliárd forint közvetlen állami támogatást kapott akkumulátorgyárakra és más elektromobilitási beruházásokra – írja  G7.

Az eddig létrejött munkahelyekre 262 milliárd forintot kellett költeni, ami alkalmazottanként 83 millió forintot jelent. A három működő üzemet összesítve tehát az látszik, hogy eddig

az államnak egy akkumulátorgyári munkahely 64,3 millió forintjába került.

A mérleget kedvezőbbé teheti az üzemek további létszámbővítése, mivel azonban nem lehet kizárni, hogy ezekhez további támogatások társulnak majd, így ezt korai lenne megelőlegezni – akárcsak a CATL esetében.

További fejlemény: a Momentum pert indított a debreceni akkumulátorgyár építésének leállításáért: