Szűk két hónappal a 2022-es országgyűlési választás előtt a hat hajdú-bihari választási kerületből háromban látszik jelentős esély arra, hogy az összellenzéki képviselőjelölt leváltsa fideszes ellenfelét. Azokat a körzeteket soroljuk ide, amelyekben 10 százaléknál kevesebb a két jelölt közötti különbség.
A taktikaiszavazas.hu legutóbbi becslései szerint Hajdú-Bihar megye 1. számú választókerületében várható a legnagyobb küzdelem, itt Kósa Lajosnak igencsak rezeg a léc a DK-s Varga Zoltánnal szemben:
HAJDÚ-BIHAR 1.
Kósa Lajos | 48.31% |
Varga Zoltán (DK) | 45.65% |
Mi Hazánk | 2.36% |
MKKP | 2.69% |
A Facebook Hirdetéskezelője ma már nyilvános, így rákereshetünk benne az egyes Facebook-oldalak hirdetési költségeire, és azt is megtudhatjuk, hogy ki finanszírozta ezeket.
Kósa Lajos Facebook-posztjait 2019. ápr. 15. óta összesen 1 489 350 Ft értékben tolták meg, szinte teljes egészében a Fidesz által finanszírozva.
Varga Zoltán nem sokkal marad el Kósa mögött, az ellenzéki jelölt ugyanezen időszakban 1 006 202 Ft-ot költött Facebook-hirdetésekre, de ebből csak 583 718 Ft-ot vállalt át pártja, 417 484 Ft-ot saját zsebből fizetett.
A 2-es számú körzet szintén billegő, itt a becslések szerint 5 százalékkal vezethet a fideszes Pósán László momentumos-összellenzéki kihívója, Mándi László előtt:
HAJDÚ-BIHAR 2.
Pósán László, dr. | 49.42% |
Mándi László (Momentum) | 44.27% |
Mi Hazánk | 2.25% |
MKKP | 3.06% |
A közösségi médiában a hiperaktív Kósa Lajoshoz képest jóval visszafogottabban nyomuló Pósán László meglepő módon megyei rekorder: 2 378 765 Ft-ot fizetett szűk három év alatt Facebook-hirdetésekért. Pontosabban 2 137 348 Ft-ot ebből a Fidesz állt, saját zsebből 151 423 Ft-ot állt, míg megnvezés nélkül 89 ezer forint ment el hirdetésre a Facebook-oldalán.
Mándi László sem finomkodik különösebben, 2019. ápr. 15. óta 1 288 002 Ft-ot költött Facebook-hirdetésekre, viszont ebből 897 614 Ft-ot maga fizetett, a Momentum pedig 390 ezerrel tolta meg Mándi egyes bejegyzéseit.
10 százalékon belüli a különbség a 6-os számú választókerületben is:
HAJDÚ-BIHAR 6.
Tiba István, dr. | 50.04% |
Hegedüs Péter | 44.25% |
Mi Hazánk | 2.77% |
MKKP | 1.94% |
Bár Hegedüs Péter és Tiba István is meglehetősen aktív a Facebookon, egyelőre fizetett hirdetést nem jelez az oldalaikon a közösségi oldal Hirdetéskezelője.
Nehezebb, de nem reménytelen Kiss László helyzete a megye 5-ös számú választókerületében, ahol jelenleg 12 százalék körüli a hátránya Bodó Sándorral szemben.
HAJDÚ-BIHAR 5.
Bodó Sándor | 53.07% |
Kiss László (Momentum) | 41.21% |
Mi Hazánk | 2.85% |
MKKP | 1.87% |
Bodó Sándor gyakorlatilag 0 forintot költött eddig hirdetésekre, Kiss László viszont amióta nyilvánosak az adatok, 811 183 Ft-ot. Ebből pártja, a Momentum 417 990 Ft-ot fedezett.
Az ellenzék számára e pillanatban a megye 3-as (Tasó László-Salamon Gergő) és 4-es (Vitányi István-Szántai László) számú választókerületeiben mutatkozik legkevesebb esély egyéni mandátum szerzésére.
Ennek megfelelően Tasó László egyelőre nem hirdet, de különösebb költségekbe Salamon Gergő sem verte magát, a Jobbik 66 989 Ft-nyi hirdetést finanszírozott számára.
HAJDÚ-BIHAR 3.
Tasó László | 60.91% |
Salamon Gergő (Jobbik) | 34.16% |
Mi Hazánk | 2.34% |
MKKP | 1.6% |
A 4-es számú választókerületben úgy fest, Vitányi István nem bízza a véletlenre a dolgokat, a fideszes képviselő 607 835 Ft-ot költött szűk 3 év alatt, a teljes összeget a Fidesz finanszírozta. Szántai László eddig 55 767 forintot fordított Facebook-hirdetésekre, ezt saját (vagy családi) zsebből állta.
HAJDÚ-BIHAR 4.
Vitányi István József, dr. | 58.01% |
Szántai László (Momentum) | 36.88% |
Mi Hazánk | 2.55% |
MKKP | 1.56% |
Még egy kis érdekesség a végére: ha azt vizsgáljuk, hogy a két miniszterelnök-jelölt mennyit költött eddig Facebook-hirdetésekre, azt kapjuk, hogy szinte fillérre ugyanannyit vertek el.
Orbán Viktor 54 332 141 Ft-ot költött, és mivel semmiféle megtakarítása nincs, a teljes összeget a Fidesz állta.
Márki-Zay Péter: 55 403 023 Ft költés szerepel a fiókjában, teljes egészében saját zsebből finanszírozva.