A legtöbb modern autókulcs már mind bicskakulcs formájában készül el, ami népszerű és praktikus megoldás lett napjainkra. Hasonló elven működik, mint a rugós bicska: egy gombot megnyomva ugrik elő a kulcsprofil.
Az előnye ennek a kialakításnak, hogy a bicskakulcs nagyon nehezen törik el, nem szakítja át a zsebünket és kevésbé piszkolódik be. Ez utóbbi különösen előnyös abból a szempontból, hogy ezáltal nehezebben jut be például az úgynevezett zsebpiszok a gyújtáskapcsolóba, ami ott könnyen komoly meghibásodásokhoz, adott esetben a szerkezet elromlásához vezethet.
A bicskakulcs egy komolyabb szerkezet, mint egy nyélbe illesztett kulcsprofil, így a másolása is több szakértelmet kíván, mint egy egyszerűbb darabé. Valamennyi ilyen kulcs már immobiliserrel is rendelkezik. Így a kulcsmásolás mellett szükséges lesz az úgynevezett autókulcs tanítás is. Ennek során gyakorlatilag szinkronba hozzuk a kulcsot a gépkocsiba szerelt indításgátlóval.
Erre azért van szükség, mert az ilyen indításgátlóval szerelt gépkocsik esetén a gépjármű ajtaja és motor csak akkor reagál, ha a megfelelő jelet küldő kulcsból érkezik az „utasítás”. Nem elég tehát, hogy a kulcs kialakítása illeszkedik a gyújtáskapcsoló szerkezetébe, a kulcs által küldött kódnak egyeznie kell a gépkocsi rendszerében lévővel. Ha legalább egy kulcs rendelkezésre áll, akkor a bicskakulcs másolása a megfelelő műszerek birtokában, viszonylag hamar elvégezhető.
Ekkor egy úgynevezett diagnosztikai kulcsprogramozó szerkezet segítségével dolgozunk. A kulcs és természetesen az autó típusától is függ, hogy a másoláshoz és a tanításhoz elegendő-e a gyári példány, vagy ahhoz maga a gépjármű is szükséges-e. Ennek függvényében alakul a másolás időigénye is, ami 5-10 perctől kezdve akár pár óra is lehet.
Mi van, ha nincs kulcs, amit másolni lehetne?
Ha az utolsó kulcs is elveszett, akkor a folyamat kicsit körülményesebb. Ekkor ugyanis az autóban tárolt információkat kell kinyernünk egy speciális technika segítségével. Ekkor az így megszerezett információk alapján programozunk egy új kulcsot, amely úgy fog működni, akár a régi. A másolás ekkor bár bonyolultabb, de egy hozzáértő számára ez sem lehetetlen küldetés. Értelemszerűen ekkor a gépkocsira minden esetben szükség lesz a kulcs készítéséhez.
Azonban nem érdemes addig várni, amíg az utolsó kulcs is elveszik, mert ilyenkor a munka sokkal időigényesebb és költségesebb lehet. Mindig legyen tehát legalább egy pótkulcsunk, hogy saját dolgunkat is könnyíthessük meg egy ilyen helyzet esetére!